Sinekli Bakkal - EĞİTİM PINARI

Sinekli Bakkal



Sinekli Bakkal romani, Halide Edip Adivar
Sinekli Bakkal


Doğu ve Batı değerlerini aynı potada eriten bir eser olan Halide Edip Adıvar’ın Sinekli Bakkal isimli romanı yıllar sonra bile güncelliğinden bir şey yitirmemiştir. Romanımızda olaylar İstanbul’un mütevazi semtlerinden Sinekli Bakkal’da geçmektedir. Kitabımızın kahramanı Emine, mahalle imamının kızıdır. Emine, Kız Tevfik isminde bir delikanlıya aşıktır. Tevfik’in düzenli bir işi yoktur. Orta oyununda Zenne karakterini canlandırdığı için bu ismi almıştır.

Emine’nin babası, Emine ve Tevfik’in ilişkisine karşıdır. Ancak Emine babasının fikirlerine aldırmadan Tevfik ile evlenir, bundan dolayı da babası Emine’yi evlatlıktan reddetmiştir.

Başlangıçta Emine ve Tevfik’in ilişkileri çok iyi gider. Ancak ilerleyen zamanlarda Tevfik, (Emine’nin kendisi hakkındaki tüm iyi niyetlerine rağmen) Emine’yi küçük görmeye başlamıştır.

Emine, Tevfik’i dayısından kalma bakkalı işletmesi için zorlamaktadır. Ancak Tevfik bakkal işletmeciliğinin kendisine uygun olmadığını düşünerek Emine’nin isteğini kabul etmez.

Emine, Tevfik’in arkadaşlarının yanında kendisi ile dalga geçtiğini görünce çok üzülür. Zaten ilişkileri de kötü gitmekte olduğundan Tevfik’ten ayrılır. Ancak Emine, Tevfik’ten ayrıldığı sırada hamile olduğunu anlar. Daha sonra çocuğunu doğuran Emine, kızına Rabia adını verir. Bu arada Tevfik Gelibolu’ya sürülmüştür.

Rabia, büyük anne ve büyük babası ile büyümektedir. Rabia’nın Büyük anne/babası sürekli olarak Rabia’ya babasını kötüleyerek büyütürler. Rabia, babasının cehennemlik olduğunu düşünmektedir.

Rabia, on bir yaşında hafız olur; sesi çok güzeldir. Konaklara ve camilere mevlit okumaya giden Rabia, çevresinde ün salmıştır. Rabia, Mevlevi dervişlerinden ve İtalyan müzisyenlerinden dersler almaya başlamıştır.

Büyüyüp genç ve güzel bir kız olan Rabia, uzun araştırmalar sonunda babasını bulmuştur. Babasının anlatıldığı gibi kötü bir insan olmadığını öğrenen Rabia, annesini ve dedesini terk ederek babası ile kalmaya başlar. Genç Osmanlılar ile hareket etmekte olan Tevfik yakalanarak sürgüne gönderilir. Mutluluğu kısa süren Rabia ise eski mahallesine dönerek babasının dükkanını işletmeye başlar.

Rabia’nın müzik hocası Pregrini Rabia’ya aşık olur. Rabia da Pregrini’yi sevmektedir. Ancak farklı dinlere mensup olmaları evlenmelerine engel teşkil etmektedir. Pregrini dinini değiştirerek Müslüman olunca mesele kökünden hallolmuş olur.

Halide Edip Adıvar’ın Sinekli Bakkal isimli romanında o dönem halkının hem milli ve manevi değerlere uymaya çalıştığını hem de Batılı değerlere entegre olmak için çabaladıklarını görmekteyiz.
 Görseller:dr.com.tr


Sinekli Bakkal Sinekli Bakkal Reviewed by EĞİTİM PINARI on Ağustos 04, 2019 Rating: 5

33 yorum:

  1. Yanıtlar
    1. Rica ederim, ben de size yorumlarla bana katkı sağladığınız için çok teşekkür ederim.

      Sil
  2. Bu kıymetli eserin filmi de yapıldı diye hatırlıyorum. Türkan Şoray - Ediz Hun başrolde. Teşekkürler 😊🤚

    YanıtlaSil
  3. Benim Türk Edebiyatı klasiklerinden en sevdiğim romanlardan biri. Yazarın, dönem hakkında kısmen ön yargılı olduğunu düşünsem bile.

    YanıtlaSil
  4. Kız Tevfik deyiminin bu kitaptan geldigini bilmiyordum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kısa tanıtım size bir fikir verdi ise ne mutlu bana.

      Sil
  5. Sinekli Bakkal... Anlatılmaz okunur! 😅

    YanıtlaSil
  6. Mutlaka okumak isterim, çok uzun yıllar önce o zaman tvde filmi ya da dizisi olmuştu izlemiştim. Tanıtım için elinize sağlık.

    YanıtlaSil
  7. Okumak istediğim kitaplardan, hala fırsat bulamadım. Çok teşekkürler bu güzel paylaşım için.

    YanıtlaSil
  8. Hadi hâlâ damağımda çok güzel bir kitap❤

    YanıtlaSil
  9. bu klasik eserin farklı versiyonları hala günümüzde var
    sizi izlemeye aldım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler, yakın zamanda ziyaretinize geleceğim.

      Sil
  10. Çok güzel kitabı, çok güzel özetlemişsiniz. En sondaki anafikir cümlelerini seviyorum. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok kibarsınız, ben de sizin yazılarımı sevmenizi çok seviyorum.

      Sil
  11. Sinekli Bakkal dediğiniz gibi o dönemin sosyal durumunu ve halkın yaşama bakışını da anlatan bir romandır. Kesinlikle okunmalı. Teşekkürler bilgi verdiğiniz için.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de size bu edebi katkıları yaptığınız için çok teşekkür ederim.

      Sil
  12. Okul yıllarımda okumuştum, teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  13. Doğu-Batı meselesini en iyi şekilde ele alan romanlardan birisi Sinekli Bakkal. Ayrıca Halide Edip çok iyi kurgulamış romanı. Tanıtım için teşekkürler hocam.

    YanıtlaSil
  14. ben bu kitabı okudum filmi de izledim sanırım ediz hun oynuyordu çok güzel bir eser elinize kaleminize sağlık teşekkürler

    YanıtlaSil
  15. Güzel kitap bilgilendirme için teşekkürler

    YanıtlaSil

Tüm hakları fatih pınar'a aittir.. Blogger tarafından desteklenmektedir.