Telve - EĞİTİM PINARI

Telve




Telve, kahve, egitim ogretim
Telve


Çocukluğumda zamanımın çoğunluğu ebem ve dedemin yanında geçerdi. Çünkü evimiz aynı avlu içinde idi. Ebem ve dedem kahve içerlerdi. Kahveyi tane tane ve yeşil olarak alırlardı. Bu şekildeki kahveleri nereden ve nasıl bulduklarını bilemiyorum. Belki de o zamanlar günümüzdeki gibi hazırlanmış kahveler bulunmazdı.

Yeşil ve tane tane olan kahveleri kahve tavalarında bir güzel kavururlar, kavrulan kahveleri kahve değirmenlerinde öğütürler. (Kahve öğüttükleri el değirmelerinin cızırtısını hala hatırlıyorum.) Daha sonra da bakır cezvede kahvelerini pişirirler ve afiyetle içerlerdi.

Kahvenin kokusu o kadar çok hoşuma giderdi ki, bana da bir kahve yapması için ebeme yalvarırdım. Her nedense ebem-dedem bana kahve vermezlerdi. Gerekçeleri ise şu idi: Kahve içen çocukların büyüdüklerinde çocukları olmazmış.
Telve

Öyle üzülüyorum ki, bir tarafta kokusunu çok sevdiğim ve nasıl bir şey olduğunu çok merak ettiğim kahveden mahrum kalmak, bir tarafta ise yetişkinliğimde çocuklarımın olmama ihtimali.(Kahve merakım bir hikayede okuduğum Fakir Baykurt’un çay merakına çok benzemektedir. Fakur Baykurt’un çay merakını anlatan çocukların içindeki aslan başlıklı yazıma bir göz atabilirsiniz.)

Kahve içemediğim için ebem ve dedemin fincanlarında kalan telveleri parmaklarımla sıyırarak yerdim. Ancak telveleri yemek kafamdaki kahve merakını gidermedi. Bir gün ebeme bana kahve yapması için yalvardım ve onu ikna ettim. Aynı yalanlarla kandırılmış olan ağabeyim kahve içtiğimi görünce heyecanlı bir şekilde ‘’Oğlum sakın kahve içme; büyüdüğünde çocuğun olmaz.’’ Diye bağırdı. Ben ise kahve içmeyi öyle kafama koymuşum ki, ağabeyime: ‘’Olsun; senin çocuklarından birisini evlatlık alırım.’’ Dedim.

Büyüklerim, ağabeyime verdiğim cevaba çok güldüler ve uzun yıllar anlattılar. Evet ben küçükken büyüklerim kahve içerdi; ben telve yerdim. Geçmişte yalanlarla kandırmak eğitim öğretim yöntemlerinden en işlevsel olanı idi.
 Görseller:haberturk.com, kahveler.gen.tr


Telve Telve Reviewed by EĞİTİM PINARI on Ağustos 28, 2019 Rating: 5

33 yorum:

  1. Kavrulmuş kahve kokusuna bayılırım ve kahve içmeyi de çok severim ne kadar güzel bir yazı olmuş ki canım kahve çekti ama şimdi içersem sabaha kadar asker gibi nöbet tutarım herhalde =)))))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuz yazıdan daha güzel olmuş bence; çok teşekkür ederim Emine Hanım. Yalnız ben kahvenin uyku kaçırdığına pek inanmayanlardanım.:)

      Sil
  2. Çocukken bize de kahve içersen çirkin olursun denirdi. Herhalde içindeki kafeinin çocuklara dokunacağından korkuyorlardı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Belkide sizin bahsettiğiniz gibidir. Çocuklara neden kahve vermekten imtina ettiklerini tam olarak anlayabilmiş değilim. Çok teşekkürler.

      Sil
  3. çok tatliş yazıydı bu. böyle anıları yazsanaaa heep :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim, zaman zaman böyle yazılar yazmayı düşünüyorum aslında.

      Sil
  4. Bize de kahve içersen sakalların çıkmaz denilirdi. Bu arada o kadar güzel yazmışsınız ki o duyguyu, canım kahve çekti. Kaleminize sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim, güzel yorum için çok teşekkürler.

      Sil
  5. Ay sizinkilerde fena kandırmış sizi.Bizde ''Kahve içmez çocuklar ,kara kara olursunuz''falan derlerdi.Tane kahve alınırmış eskiden hep kendileri çekermiş mis gibi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Demek ki, çocuklara kahve vermeme tutumu sadece bizim aileye mahsus bir durum değilmiş. Çok teşekkürler.

      Sil
  6. Kahve içersen kara kız olursun derlerdi. Ah şu büyükler...:)
    Sonunda kahve içmeyi başarmanız güzel olmuş.Güzel bir yazıydı...

    YanıtlaSil
  7. Çok masum ve samimi bir yazı olmuş.Keyifle okudum.Küçükken de bizimkiler kahve içirmemek için," içme bak kararısın sonra" derlerdi :).

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumlarınızla bana katkı sağladığınız için teşekkür ederim.

      Sil
  8. Bize de içersen arap olursun derlerdi :)) Fakat sonra nasıl oldu, kim ikna edildiler bilmiyorum, bize sütlü kahve yaparlardı. İçine azıcık katılmış kahve bile sütte rayihasını bırakır, biz de keyifle içerdik. Hey gidi günler. Ne güzel, ne hoş bir anı ve anlatım. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  9. Sanki kahve sadece büyüklere özgü bir içecekmiş gibi davranıyorlardı ya çok gıcık oluyordum o zamanlar. Evet bizim de bir kahve değirmenimiz vardı sarı pirinçten yapılma. Babam kavrulmuş çekirdek kahveyi alır değirmene koyar ve bir güzel çekerdi ve eve yayılan o koku var ya işte tarifi imkansız bir şekilde mutlu ederdi beni. Mis gibi kokardı. Şimdikiler gibi de değildi. Ben içmesinden ziyade kokusunu çok severdim o yüzden çok fazla içme talebim olmazdı ancak içersen şuran kararır buran kararır dediklerini biliyorum. :)))

    YanıtlaSil
  10. Aslında büyüklerin bizi bu konuda uyarması, bizi kahvenin sert içeriğinden korumaya çalışmalarından. Neyse biz de çikolatadan çıkarıyorduk acısını:) Telveyi ben de parmakla sıyırırdım.
    Not: Yeşil kahve, kahvenin kavrulmamış, işlem görmemiş halidir. Yeşil kahve tükettiğimizde, saf kahvenin içeriğinde bulunan tüm yararlı bileşenleri, besinleri alabiliyoruz. Diyetlerde de çok tavsiye edilir ama bulmak epey zor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu güzel katkılar için çok teşekkür ederim Duo Diyet. Sizin blogda kahve ile ilgili güzel bir yazı okuduğumu hatırlıyorum.

      Sil
  11. Kahve telvelerini yemeyi ben de severdim çocukken. Herhalde her çocuk yapmış bunu. Keyifli bir anlatımdı teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence de her çocuk telve yeme işini yapmıştır. Çok teşekkürler yorum için.

      Sil
  12. Öyle kapsamlı ve uzun yorumlar yapıyorsunuz ki, Xhayat gerçekten kısa cevaplar vermeye hicap ediyorum. Kahvenin çocuk gelişimi üzerindeki etkilerinden bahsettiğiniz için çok teşekkür ederim. Çok faydalı bir katkı oldu.

    YanıtlaSil
  13. Bize kara olursun derlerdi ama ben tüm telveleri yerdim. Halen daha dehşet bir kahve tutkunuyum:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten de kahvenin bizim toplumda çok farklı bir yeri vardır.Çok teşekkürler.

      Sil
  14. Kahve değirmeni vardı annemin çok eskiden. Alıp içerisinde kahve çekirdeklerini öğütürdük. Çok heyecanlı bir işti bu benim için. Ama sonra değirmeni de kaybettik o eski kahve kokusunu da .. Ama şimdi bu yazınız o günleri hatırlattı ya bana çok mutlu oldum gerçekten..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Size eski günleri hatırlattım ve mutlu olmanıza sebep olabildim ise ne mutlu bana. Yorum yapma nezaketiniz için çok teşekkürler.

      Sil
  15. Böyle kandırılmak istemezdim :) Ben kahve içen büyükleri hiç farketmemişim ya da daha tatlı meraklarım vardır diye tahmin ediyorum.

    YanıtlaSil
  16. Yine çok gülerek okudum anınızı :) Bizim zamanımızda kahve kızları çirkinleştirir yada karartır derlerdi ödüöüz kopardı :)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Demek ki böyle aldatmacalar her ailede oluyormuş.

      Sil
  17. ;)))) Kafein'in zararlarını bilip, bağımlılık yapmaması için içermemeye çalışmaları bi ihtimal de olsa bundan 40 yıl öncesinde bunun farkında olduklarını sanmıyorum. Bana da kahve içen kızlar kararır, kapkara olur zenci gibi derlerdi korkudan içemezdim. Gerçi halâ da kokusunu tadından daha güzel bulurum. Eskiden kahve öğütülmüş satılmazdı, yeşil çekirdekleri alır kavurur, el değirmenlerinde çekerdik. Değirmenler tunçtan yapılmış olurdu genellikle, havanlar gibi. Zahmetli bir işti herhalde çoluk çocuk ne anlayacak diye verilmezdi ;)) Nasıl bir tevafuk ki geçen hafta sonu ilk defa bir arkadaşımda babasının köyden bu şekilde hazırlayıp gönderdiği kahveyi içtim. Ve mükemmeldi, biraz sonra bir tane daha içebilir miyim dedim, sağ olsun öyle mutlu oldu ki yenisini pişirirken. O tatlar başka bi güzel. Teşekkürler bu anı için Fatih bey. Sıcacık bir paylaşımdı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Demek ki, her yöre de şu veya bu şekilde kahvenin çocuklardan sakınılması gibi bir durum mevcutmuş. Büyüklerimiz o zamanlarda kahvede kafein olduğunu biliyorlar mıydı, bundan dolayı mı sakınıyorlardı? anlayamadım. Güzel yorumunuz için çok teşekkür ederim.

      Sil

Tüm hakları fatih pınar'a aittir.. Blogger tarafından desteklenmektedir.