Teneke Romanı - EĞİTİM PINARI

Teneke Romanı





Teneke Romani, Yasar Kemal
Teneke Romanı
Yaşar Kemal'in eserlerinin çoğunluğunda olduğu gibi Teneke romanında da olaylar Çukurova'da geçmektedir. Çukurova'nın küçük bir ilçesine uzun zamandır kaymakam atanmamıştır. İlçenin saygın kişilerinden birisi olan Resul Bey, bir müddet kaymakamlığa vekalet eder. Resul Bey, bu esnada ilçede dönen bütün dolapları öğrenmiştir.

İlçedeki çeltik ağaları bir taraftan tarlaları için Resul Bey'den ruhsat almaya bir taraftan da köylülerin tarlalarını ellerinden almaya çalışırlar. Fakat Resul Bey, çeltik ağalarının isteğini kabul etmez; bu durumu kabullenemeyen çeltik ağları Resul Bey'i hükümete şikayet ederek görevden aldırırlar.

Resul Bey, görevden ayrıldıktan sonra ilçeye yeni mezun olmuş iyi niyetli ama tecrübesiz bir kaymakam atanır. Çeltik ağaları bu defa da gayrimeşru isteklerini yeni kaymakam üzerinden hayata geçirmeye çalışırlar.

Çeltik ağaları kaymakamı etki altına almak için ona misafirhane hazırlarlar ve kaymakam adına ziyafetler verirler. Çeltik ağlarının niyetini anlayan kaymakam misafirhaneden ayrılarak kaymakam evine oturur.

Yeni kaymakama da istediklerini yaptırmayacaklarını anlayan çeltik ağları bu defa Resul Bey’e yaptıkları gibi yeni kaymakamı da defalarca hükümete şikayet ederek görevden aldırmaya çalışırlar.

Asılsız şikayetlerle yeni kaymakamı görevden aldıran çeltik ağları kaymakam ilçeden ayrılırken arkasından Teneke çaldırarak alay ederler. Yaşar Kemal, Teneke romanında her ne kadar Çukurova halkının gerçeklerini anlatmaya çalışsa da eser bir yönü ile Anadolu insanının ortak sıkıntılarını gözler önüne sermektedir.
Görseller:idefix.com


Teneke Romanı Teneke Romanı Reviewed by EĞİTİM PINARI on Ocak 31, 2020 Rating: 5

18 yorum:

  1. Yaşar Kemal kitapları bir süredir basılmadığı için maalesef bulunamuyor. Aslında okumak istediğim kitaplardan ama her yerde yok

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bahsettiğiniz zorluklar zaman zaman olabiliyor. Çok teşekkürler.

      Sil
  2. Bu kitabı çok beğenmiştim ben. Toplumsal bir soruna parmak basılmış. Teşekkürler tanıtım için...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten de kitapta toplumsal mesajlar çok fazla. Çok teşekkürler yorum için.

      Sil
    2. Toplumsal sorunlara parmak bastığı için Teneke romanının eğitim açısından değerlendirilmesinin faydalı olacağını düşündüm.

      Sil
  3. Çok eskiden okumuştum, tekrardan okumak istiyorum. Teşekkürler paylaşım için. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim, ben de size yorum için çok teşekkür ederim.

      Sil
  4. Toplumsal durumlar, çok teşekkürler.

    YanıtlaSil
  5. Filme konu bir kitap, belki de vardır filmi :)

    YanıtlaSil
  6. yaşar kemal'in hemen her kitabını okudum, teneke de çok güzel bir eser. yazıldığı döneme bakılınca insan, hiçbir şey değişmiyor bu memlekette, diyor.

    YanıtlaSil
  7. Bir şey söylemek istiyorum, ikinci kaymak da dışlanıyorsa .. İyi ki şikayet ediyorlar da Kaymakamların başına garip şeyler gelmiyor demek geldi içimden. Ben de kendimi çok kaptırdım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Doğrusu yorumunuz pek anlayamadım ancak yine de çok teşekkür ederim.

      Sil
  8. Severek okumuştum. Yaşar Kemal'in dilini seviyorum. Şimdi elimde Çakırcalı efe var. Onu okuyacağım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten de Yaşar Kemal'in dili çok güzel. Yazarın toplumsal olaylara dikkat çekmesi, eserlerinin eğitim açısından değerlendirilmesini gerekli kılmaktadır.

      Sil
  9. Yaşar Kemal'in en sevdiğim eserlerinden biri...
    Teşekkürler güzel paylaşımınız için:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim, ben de size yorum, ziyaret ve değerlendirmeler için çok teşekkür ederim.:)

      Sil

Tüm hakları fatih pınar'a aittir.. Blogger tarafından desteklenmektedir.