Kitap Okurken Çok Sıkılıyorum - EĞİTİM PINARI

Kitap Okurken Çok Sıkılıyorum



Kitap Okurken Çok sikilliyorum, egitim ogreitm
Kitap Okurken Çok sıkılıyorum


‘’Kitap okurken çok sıkılıyorum.’’ Sözü çoğunlukla öğrencilerimizden duyduğumuz bir sözdür. Hani öğrencilerimize ''her daim kitap okuyalım veya kitap okuma alışkanlığı kazanalım ve az da olsa her gün okuyalım'' diye tavsiyelerde bulunuyoruz ya….. onlar da bize bu şekilde bir mazeret bularak bizi atlatmaya çalışıyorlar.

Öğrencileri suçlama kolaycılığına kaçmadan onların şikayetlerini anlamaya çalışmak gerekir. Çünkü bu şikayet sadece öğrencilere has bir şikayet de değildir. Yetişkin insanların çoğunluğu da kitap okurken çok sıkılırlar.
Kitap okurken neden sıkılırız? Diye zihin jimnastiği yaptığımızda birkaç madde göze çarpmaktadır:

1-   Hacim olarak çok kalın kitapları okumak. Böyle kitaplar insanın gözünde çok büyüdüğünden ve hiç bitmeyecekmiş gibi durduğundan insanları sıkar. Bu sebeple kitap okuma alışkanlığı kazanıncaya kadar fazla kalın olmayan kitapları okumak doğru bir seçim olacaktır. ‘’Zorlaştırmayınız; kolaylaştırınız.’’
 2-   İlgimizi çekmeyen kitapları okumaya çalışmak. Genellikle insanlar başka kişilerin tavsiye ettiği kitapları okumaya çalışır. Oysa insanların ilgi ve alakaları farklılıklar gösterdiğinden bir insana ilgi çekici gelebilen bir kitap başka bir insana ilgi çekici gelmeyebilir. En doğrusu; kişilerin okuyacağı kitap hakkında kısa bir araştırma yapmak suretiyle okuyacağı kitaplara karar vermeleridir.
    3-   Amaçsız okumak. Belirli bir amaç gözeterek yapılan işler daima insanlara keyif verir. Öyle ki, kısa vadede belirli bir para kazanacağını bilen insanlar en zor işleri bile zevkle yaparlar.
4-   Hedef belirlemeden okumak. Gelecekleri ile ilgili büyük hedefler belirleyen ve kitap okumanın hedeflerine ulaşma konusunda katkısı hakkında bilinçlenen insanlar sıkılmadan kitap okurlar.

Kitap okumak bazı açılardan gerçekten de sıkıcı bir iştir. Ancak yukarıda sıralamaya çalıştığım maddelere uymaya çalışmak ‘’Kitap okurken çok sıkılıyorum.’’ Sözüne belki bir çözüm olabilir.
 Görseller:unsplash.com


Kitap Okurken Çok Sıkılıyorum Kitap Okurken Çok Sıkılıyorum Reviewed by EĞİTİM PINARI on Ekim 05, 2019 Rating: 5

36 yorum:

  1. Güzel yaklaşımlar. İnşallah daha çok okuyan, düşünen, sorgulayan bir toplum olduruz👍🤚

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende bu güzel temennilerinize katılıyorum, değerli yorumunuz için çok teşekkür ediyorum.

      Sil
  2. Bence en büyük sorun 2.maddeden kaynaklanan sorun.İnsanlar kendi beğendikleri istedikleri ilgisini çekecek kitapları okumakla başlamalı.Okuma zevkini edindikten sonra sıra tavsiyelere gelmeli,diye düşünüyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Katkılarınız için çok teşekkür ederim Mehtap Hanım.

      Sil
  3. Okuduğum kitabın özetini çıkartın" ödevleri ve ceza olarak "kitap okuyun şimdi" anlayışların da çocukların kitaplardan sıkılmalarına neden oluyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten de bazı eğitimcilerin kitap okumayı bir cezalandırma aracı olarak kullanmaları bu anlamda zararlı katkı sağlıyor olabilir. Çok teşekkürler.

      Sil
  4. Çok sıkıldığımda aklıma özellikle kitaplar geliyor. Bazı kitapları tekrar tekrar okumak istiyorum. Altını çizdiğim, notlar aldığım kitaplar var. Öğrenciler keşke böyle yapmaya alışsalar. Daha da dikkatli olurlar. Önce daha ince kitaplardan başlasalar.Öykülerden başlamak da rahatlatıcı olur.
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten de öykülerden başlamak çok isabetli, bu konuda bana katkı vermeniz çok güzel oldu. Katkılarınızdan dolayı çok teşekkürler Makbule Hanım; Sevgilerle.

      Sil
  5. ben de kitap önerirken dikkat etmeye çalışırım çok haşır neşir olmayanlar doğru kitap ellerinde değilse soğuyabiliyor. aynı anda aynı kitabı okuyarak ara ara üzerine sohbetler gerçekleştirmek oldukça teşvik edici oluyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okuduğumuz kitap üzerinde sohbetler gerçekleştirerek kitap okuma faaliyetlerini etkileşimli hale getirmek de çok faydalı bir yöntemdir. Çok teşekkürler Burcu Hanım bu güzel katkıdan dolayı.

      Sil
  6. Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler Emine Hanım. Keşke siz de birkaç fikir vererek bu konuya katkı sağlasaydınız. Çünkü bu konuda çok duyarlı olduğunuzu biliyorum.

      Sil
  7. Kitap okurken sıkılmanın 4 sebebini de çok doğru bir tespit oluğunu düşünüyorum. Özellikle 2. maddedeki önemli. Örneğin, sevmediğin bir filmi sonuna kadar izleyebilir misin, tabi ki sıkılırsın.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok güzel tespitler. Böyle güzel yorumlarla bana katkı sağlamanız çok hoşuma gidiyor. Teşekkürler Duo Diyet.:)

      Sil
  8. Kitap okuma sıralamasında ne yazık ki dünya ülkeleri arasında gerideyiz. Bu konuda sanırım Asya ülkeleri özellikle Japonya ve Güney Kore gibi ülkelerle bazı avrupa ülkeleri ön sıraları kuşatmış durumda sanırım, son istatistiklere pek bakamadım ama bu yöndedir diye düşünüyorum.
    Tabii ki amaçlarımız doğrultusunda okumalıyız ve verdiğiniz tavsiyelerle öğrencilere yaklaşımda bulunmamız gerek. Ama bizim sorunumuz bence bunu çok küçük yaşlarda aşılamamaya başlamamış olmak. Üç-Dört -hatta belki de daha erken- yaşlardan itibaren eğlenceli masal kitapları ile onların dünyalarına girmeli ve hayal güçlerini geliştirmeliyiz bence. Bu sayede okumanın aslında çok daha eğlenceli olduğunu fark edecek ve küçük yaştan itibaren buna inanmaya başlayacaklar. Ama ülkemizde maalesef aileleri sürekli televizyon başında gören çocuklar yetiştiği için, okullarda öğretmenler ne kadar çabalasa da bu alışkanlığı çocuklara pek kazandıramıyorlar ve maalesef ki o öğretmenlerin de azımsanamayacak bir kısmı televizyonu okumaya daha çok tercih ediyor (tabii bu konuda yanılıyor da olabilirim, umarım yanılıyorumdur)
    Aslında televizyonun kötü bir şey olduğunu söylemiyorum ki benim de izlediğim diziler, filmler var. Ama asıl sorun onu kitap okumaya daha çok tercih etmemiz. Bu da alışkanlıklarımızı kıramadığımız için bence.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okuyucularım, yazıyı hazırlarken aklıma gelmeyen hususlarda bana katkı sağlıyorlar. Sizin katkılarınız da bu anlamda çok önemli. Mesela çocuklarımıza daha küçük yaşlarda resimli masal kitapları okumak ve onlara örnek olmak suretiyle mesajlar vermek de çok önemli. Katkılarınız çok güzeldi Hatice Hanım. Sayısız teşekkürü hak ediyorsunuz. Çok çok teşekkürler, sevgilerle:))

      Sil
  9. Kitap okurken sıkılmak çok enteresan geliyor bana, saydığınız sebepler oldukça mantıklı fakat insan yeni bir şey öğrenirken, yeni bir yer gezerken, yeni insanlarla tanışırken sıkılır mı? Eğer bunları yaparken sıkılan arkadaşlar varsa kitap okumaktan sıkılanlar da olabilir. Biz milletçe daha çok "armut piş ağzıma düş" severiz, film izleriz mesela çünkü onun için emek vermek ya da düşünmek gerekmiyor hazır geliyor hoop önünde, ama kitap öyle değil sadece elinde tutmak bile ister ince ister kalın insana iş geliyor, bir de onu okuması okurken düşünmesi falan lazım ki hiç girmeyelim. Oysa yüzde bilmem kaçı müslüman olan ülkemin inandığı dinin kitabında ilk emirdir "oku". Anlayana...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Size katılıyorum; zoru sevmiyoruz. İşin kolayına kaçıyoruz. Dinimizin açık emrine rağmen okuma oranımızdaki düşüklük de bizim adımıza çok üzücü. Çok teşekkürler böyle güzel yorumlar için Kitap Eylemi, sevgilerle:))

      Sil
  10. Kitap okumayı çok severim, saatlerce okuyabilirim ama birisi tarafından dayatılırsa örneğin ödev gibi zorunluluk olursa hiç canım istemiyor. O düşünceden sıyrılmam gerekiyor önce, o zaman okuyabiliyorum, kişinin kendisi istekli olunca keyifli hale geliyor yoksa işkenceye bile dönüşebiliyor. Ayrıca, kitap hakkında çevremde çok olumsuz yorum duyarsam da kulaklarımı tıkıyorum, sizin kitaba karşı ön yargılı olmanıza sebebiyet verebiliyor. Okuma tarzımın uyuştuğu kişilerin düşüncelerine öncelik vermeye çalışıyorum. Hoşlanmadığım bir diğer düşünce de, kalın kitapların öcü gibi görünmesi, aksine o tarz kitapların okunması daha kolay oluyor. İstisnalar elbette vardır ama genel anlamda çok ön yargı var. Ortak okuma arkadaşları edinmek de okuma sürecini keyifli hale getiriyor. Birbirinizi motive ediyorsunuz, sürekli kitap hakkında bilgi alışverişi oluyor, bu durum kitabı daha iyi özümsemenizi sağlıyor. Çok mu konuştum ne, umarım okuyan bir neslimiz olur. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim, çok konuşmak ne kelime? aksine çok güzel tespitlerde bulundunuz. Evet kitap okuma faaliyetlerinin dayatma şeklinde olması pek hoş değil. Bu düşünceye ben de katılırım. En iyi sevdirerek okutmaya çalışmak. Çok teşekkürler Kitap Gizi, sevgilerle:))

      Sil
  11. Kitap okumak çok zevklidir. Kitap okuma alışkanlığı küçüklükten kazanılması gerekir. İleri yaşlardaki birini kitap okumaya zorlamak, kendi açısından zaman kaybı olarak değerlendirilir. Ama bu demek değildir ki eline tek bir kitap almadan büyüyüp yetişmiş ama sonradan da kitap sevdalısı olmayacak.

    Kendi açımdan söylemek gerekirse; herkes gibi ben de ilkokul yıllarından itibaren kitap okumaya karşı merakım olan biriydim. Rahmetli olan her iki dayım oturmaya gelirken en az altı yedi kitap getirirler bir sonra ki gelişimize kadar bunlar bitecek derlerdi. Kaldı ki Dostoyevski'nin Suç ve Ceza adlı kitabını ortaokul yıllarında okumuşumdur ve daha nice klasik dünyaca ünlü eserleri. O yüzden kitap okuma alışkanlığının küçük yaşlarda edinilmesi gerektiğini düşünüyorum. Naçizane düşüncelerimle birlikte paylaşımınız için de teşekkür ediyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok kibarsınız Şairanne. Kitap okuma alışkanlığının küçük yaşlarda kazanılması gerektiği fikrine katılırım. Allah herkese sizin dayılarınız gibi bilinçli dayılar nasip etsin. Ne mutlu size.Çok teşekkürler, sevgilerle:))

      Sil
  12. Yaklaşımlarınız çok iyi olmuş, en önemlisi alışkanlık bence de. Alışkanlık kazanana kadar ya hedef belirleyip ya da okumaktan en keyif aldığımız kitapları okuyarak devam etmeliyiz, elinize sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de tam sizin bahsettiğiniz gibi sevilen kitaplardan başlamanın çok faydalı olacağına inananlardanım. Çok teşekkürler Ebrar Hanım:))

      Sil
  13. Takibiniz için teşekkürler, tabii ki, sizi ziyarete geleceğim, sevgilerle:))

    YanıtlaSil
  14. şu hayatta en çok yaptığım şey kitap okumak. okumamak çok sıkar beni herhaldesi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne mutlu size, kitap okumak çok güzel bir faaliyettir.

      Sil
  15. Çok haklı bir yazı olmuş, sözlerinize katılıyorum. Dayatmayla sanat da sevilmez.

    YanıtlaSil
  16. Kitap konu olarak beni içine çektiği andan itibaren kilitlenirim konuya ve su gibi biter.. Ama ilgimi çekmemiş ve talihsizce anlatımı veya konusu açısından sevemeyeceğim bir kitaba denk gelmişsem asla okuyamıyorum maalesef...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okuduğumuz kitabın ilgi alanımıza hitap etmesi çok önemli gerçekten de çok teşekkürler.

      Sil
  17. Bu maddeleri kızım üzerinde denemeliyim, kendisi de kitapla sıkılanlardan.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tavsiyeler kızınıza faydalı olabilirse çok sevineceğim. Teşekkürler.

      Sil
  18. Katılıyorum, çok teşekkürler.

    YanıtlaSil
  19. Çocuklara kitap okumayı eğlenceli hale getirmek için hikaye tarzı kitapları okuyup canlandırma etkili olabiliyor. Büyükler içinse dili ağır olmayan kitaplar seçilebilir ilk olarak. Hikaye, öykü tarzı kitaplar. Sonrasında ilgi alanlarına göre okumalı diye düşünüyorum. Hiç başıma gelmedi okurken sıkılmak ama kardeşim bu dertten muzdarip. Sanırım kalın kitaplar gözünü korkutuyor...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu konuda ben de sizin gibi düşünmekteyim. Çok teşekkür ederim.

      Sil

Tüm hakları fatih pınar'a aittir.. Blogger tarafından desteklenmektedir.