Problem Öğrencilerle Başa Çıkma Yöntemleri
Problem Öğrencilerle Başa Çıkma Yöntemleri |
Eğitim kurumlarında bazı öğrenciler dersin
işlenişini zorlaştırırlar. Böyle öğrenciler için problem öğrenci tabirini
kullanmak alışkanlık haline gelmiştir. Ben şahsen bu tabiri birazcık aşırı
bulmaktayım. Aslında problem, öğrenci değil; öğrencilerin bu şekilde
davranmasına olanak sağlayan sebeplerdir. Yine de yaygın kullanım bu şekilde
olduğu için istemesem de bu tabiri ben de yazımda kullanmak durumundayım.
Problem
öğrencilerle başa çıkma yöntemleri konusu çok önemlidir.
Çünkü sınıfta bulunan birkaç tane problem öğrenci dersin işlenmesini imkansız
hale getirebilir. Öğretmenler böyle
öğrencilerle mücadele etmek için gerekli olan stratejileri iyi belirlemeli ve
bu stratejileri uygulamaya geçirmelidir.
Problem öğrencilerle başa çıkabilmek için öncelikle
böyle öğrencilerin neden problem çıkardıklarını, sınıf ortamında anormal
davranışlar sergilemelerinin altında yatan sebepleri iyi belirlemek gerekir.
Öğrencilerin sınıf ortamında problem çıkarmalarının
birden fazla sebebi olabilir. Bazı
öğrenciler ailelerinden yeterince ilgi görmediklerinden dolayı sınıf ortamında
ilgi çekmeye çalışıyor olabilecekken, bazı öğrenciler ergenlik çağlarında karşı
cinsin dikkatini çekmek amacı ile anormal davranış sergileme çabasına girebilirler.
Bazı öğrencilerimiz ise bir şekilde derslerle bağlantısını koparmıştır.
Öğretmenlerimiz böyle öğrencilerin hangi sebeplerden
dolayı anormal davranışlar sergilediğini tespit etmeli ve her öğrenciye uygun
şekilde yöntem geliştirmesini bilmelidir.
Öğrenci bir şekilde dersten kopmuş ve anlatılan ders
kendisine hitap etmiyor ise öğretmenlerimizin böyle öğrencilere uygulaması
gereken yöntem; anlattığı dersi öğrenciye hitap eder şekilde anlatmanın
yollarını bulmaktır.
Problem
öğrencilerle başa çıkma yöntemlerini hayata geçirmeye
çalışan öğretmenler öncelikle bu yöntemleri etkili bir şekilde hayata
geçirebilmek için sınıf yönetimini çok güzel bir şekilde organize
edebilmelidir. Öğretmenlerimiz iyi bir sınıf yönetimi sergileyebilirlerse
problem öğrencilere ulaşmaları ve onlar üzerinde etkili olmaları
kolaylaşacaktır.
Öğretmenlerimiz sınıf ortamında problem öğrencilere
söz geçirebilmek için sınıf kurallarını tüm öğrencilerin katılımı ile
belirlemeye çalışmalıdır. Sınıfta problem çıkaran öğrenciler sınıf kurallarının
belirlenmesine dahil edilirlerse, kural dışı hareket etme olasılıkları
azalacaktır.
Sınıf ortamında problem
öğrencilerle başa çıkma yöntemlerinden bir diğeri böyle öğrencilere
isimleri ile hitap etmektir. Bu tip öğrencilere isimleri ile hitap etmek bu öğrencilerin
kendilerini değerli hissetmelerini sağlayacak ve anormal davranış sergileme
oranını azaltacaktır.
Problem öğrencilerle başa çıkma yöntemlerinden bir
değeri de böyle öğrencilerin sınıf ortamında bazı davranışlarını görmezden
gelmektir. Ancak bu konuda ölçüyü iyi ayarlamak gerekir. Öğretmenlerimiz bazı
davranışları görmezden gelir gibi yapsalar da olumsuz davranışı tasvip
etmediklerini de vurgulamalıdır. Anormal
davranış sergileyen öğrencilere aşırı tepki vermek bu öğrencilerin
öğretmenlerden uzaklaşmasına sebep olabilir. Öğretmenler küçük hataları
görmezden gelerek, en küçük olumlu bir davranışı da onaylayarak öğrencileri
normal davranış sergilemeye yöneltmelidirler.
Problem
öğrencilerle başa çıkma yöntemlerinden bir başkası da
böyle öğrencilere değer vermektir. Böyle öğrenciler iyi tahlil edildiğinde
genelde değersizlik duygusu sebebi ile böyle anormal davranışlar sergiledikleri
gözlenmiştir. Öğretmenlerin zaman zaman böyle öğrencileri öğretmenler odasına
davet ederek onlara bir çay ikram etmeleri bile bu öğrencilerin kendilerini
değerli hissetmelerine sebep olacaktır. Öğrenci kendisini değerli hissettikçe
anormal davranış sergilemeye gerek duymayacaktır.
Problem
öğrencilerle başa çıkma yöntemlerinden bir başkası da
böyle öğrencilerle birebir konuşmaktır. Öğrenciler kendisini ciddiye alan ve
kibar bir şekilde konuşan öğretmenlerden çok etkilenirler. Öğretmenlerimiz
problem çıkaran öğrencilere yanlış olan davranışlarını anlatarak bu konuda daha
dikkatli olmalarını isterlerse, öğrenciler üzerinde çok daha etkili
olabilirler.
Problem
öğrencilerle başa çıkma yöntemlerinden bir diğeri de
böyle öğrencilere küçük sorumluluklar vermektir. Problem çıkaran öğrenciler
ısrarla öğretmenlerinin kendilerine değer verdiğini gördükçe anormal
davranışlar sergilemekten vazgeçecekler ve sınıfın normal ortamına entegre
olacaklardır.
Bu yazımda eğitim kurumlarında problem çıkaran bazı
öğrencilerle nasıl mücadele edileceğini ve Problem
öğrencilerle başa çıkma yöntemlerini anlatmaya gayret ettim. Bu yazı hem
bir araştırma yazısı hem de benim kendi tecrübelerimi sentezleyerek hazırlamaya
çalıştığım bir yazıdır. Baştan kabul ediyorum ki, yazımda şu an aklıma gelmeyen
pek çok yöntem gözden kaçmış olabilir. Böyle durumlarda okuyucularımdan
yorumlarla bana destek olmalarını bekliyorum.
Problem Öğrencilerle Başa Çıkma Yöntemleri
Reviewed by EĞİTİM PINARI
on
Aralık 03, 2018
Rating:
Sanırım bu yöntemleri uygulamak kadar mümkünse çocuğun aile içinde yaşadıkları da değerlendirilmeli. 2 oğlum var ve sıkıntı olduğunda kendimin nerede hata yaptığını düşünürüm hep.
YanıtlaSilTeşekkürler yorumunuz için. Aslında sorumlu ailelerin yapması gereken aksayan durumlar karşısında kendisini sorgulayabilmektir. Fakat maalesef günümüzde böyle ailelerin sayısı fazla değildir.
SilÖğretmenlerimize sabır dilerim. Çok zor bu tür durumları yaşamak. Ama o çocukların da suçu değil. Ailelerinin hataları hep. Dediğiniz gibi aileden ilgi sevgi göremeyen çocuklar, dikkat çekmek için böyle yapıyorlar. İyi ve sabırlı bir öğretmenin çok faydası olabilir böyle öğrencilere.
YanıtlaSilEğitim konusunda aileler birinci adres olma özelliğini bayağı bir zaman koruyacağa benziyor.
Sil