Çocuğum Kitap Okumuyor - EĞİTİM PINARI

Çocuğum Kitap Okumuyor

kitap okuma, kitap okuma aliskanligi, kitap
Çocuğum Kitap Okumuyor

Öğrenci velilerinin yaygın şikayetlerinden birisi de ‘çocuğum kitap okumuyor’ sözüdür. Aileler doğal olarak çocuklarının kitap okumasını ve bilgilenmesini istiyorlar ancak çocuklarının kitap okumaması karşısında üzüntüye kapılıyorlar.

Ben, ise ‘çocuğum kitap okumuyor’ sızlanmasına eğitimci gözü ile bakarak çocukların neden kitap okumak istemediklerini ve kitap okuma alışkanlığı kazandırma yöntemleri  üzerinde durmaya gayret göstereceğim.

Bu konuda neler yapılabilir?

Daha önceden blogumda bu konuda neler yapılması gerektiğini uzun uzun anlatmaya çalışmıştım. Bu konuda önemli fikirler barındıran kitap okuma alışkanlığı kazandırma yöntemleri başlıklı yazımda bu konu hakkında çok faydalı bilgiler sunmuştum. Kitap kurdu çocuk yetiştirme yöntemleri başlıklı yazımda ise ilk yazımı destekler mahiyette ama ilk yazımda bahsetmediğim bazı yöntemleri anlatmaya çalışmıştım.

Çocuğunun kitap okumamasını dert edinen velilerimizin o yazılarımı tekrar okumalarında fayda vardır. Bu yazımda ise daha önceki yazıların neredeyse özeti olabilecek kitap okuma alışkanlığı kazandırma yöntemlerinden bahsetmeye çalışacağım.

Nedir o yöntemler?

Veliler pek kabullenmek istemeseler de çocuklarımızın kitap okumak istememeleri çok doğaldır. Doğal olmayan ise çocukların kitap okumak istemesidir.  Hangi yetişkin işini severek ve isteyerek yapıyor ki? Çocuklar isteyerek kitap okusun.  Bir işi severek ve isteyerek yapmak için bazı şartlar vardır. Önce o şartları velilerimiz yerine getirmeli ve ondan sonra çocuklarının kitap okumasını beklemelidir.

Bunları kısaca sıralayalım

1-   Çocuklarımız kitap okumaktan haz alıyorlar mı? Almıyorlarsa yetişkinler çocuklarının kitap okuma faaliyetlerini zevkli hale getirebilmek için neler yapıyorlar?

2-   Çocuklarımızın kitap okumaları için sebep var mı? İnsanlar hiçbir şeyi sebepsiz yapmazlar. Çocuklarımızın da kitap okumak için bir sebeplerinin olması gerekir. Veliler çocuklarına okudukları her kitap için küçük hediyeler alarak onlara okuma nedeni oluşturmalıdır.

3-   Okunan kitaplar çocukların duygularına hitap ediyor mu? Geçmişte kitap okuma faaliyetleri günümüze göre daha heyecan verici idi çünkü günümüzdeki kadar kitle iletişim araçları yaygınlaşmamıştı. Bu zamanlarda bir hikaye okumak çocuklarımıza tarifsiz heyecanlar yaşatmakta idi. Günümüzde ise teknolojik aletlerin albenisi yanında kitaplar çok basit kalmaktadır. Velilerimiz hiç olmazsa bu durumun farkında olarak çocuklarına sevdiği kitapları okutmaya çalışmalı ve çocukların okumak istemediği sıkıcı kitapları okutmak için onları zorlamamalıdır.

4-   Çocuklar kitap okuma faaliyetlerini ailelerinde değişmez bir etkinlik olarak görebiliyorlar mı? Çocuklar ailelerin yansımasıdır desek yalan olmaz. Çocuk, kendi ailesinde kitap okuma faaliyetlerini değişmez bir etkinlik olarak görüyorlarsa doğal olarak kendileri de kitap okuyacaktır. Velilerimiz kendilerini dizi veya filmin heyecanına kaptırdığı halde çocuklarından kitap okuma davranışı beklememelidir.

5-   Çocuklar kitap okuma eyleminin geleceklerine olan katkılarını biliyorlar mı? Okuma faaliyetleri yetişkinler için çok önemli bir faaliyet olarak algılanırken, çocuklar için önemi anlaşılamamış olabilir. Bu konuda velilerimiz çocuklarımızı bilgilendirmeli ve ileride başarılı bir yaşam için kitap okumaları gerektiğini anlatmalıdırlar. Bu konuda çocuklarımıza uzak ve yakın hedefler koymak faydalı olacaktır.

Sevgili okurlarım, bu yazımda çocuğum kitap okumuyor başlığı altında kitap okuma alışkanlığı kazandırma yöntemleri ne tekrar dikkat çekmeye gayret ettim. Konuyu fazla dağıtmamak için yazıyı uzatmadım. Ancak yazıyı sınırlı tutmak böyle bir konuyu tam ifade etmeyi de zorlaştırmaktadır. Bundan dolayı bu konudaki daha önceki yazılarıma da göz atmanızda fayda vardır.
Görseller:Google görseller


Çocuğum Kitap Okumuyor Çocuğum Kitap Okumuyor Reviewed by EĞİTİM PINARI on Mart 17, 2019 Rating: 5

18 yorum:

  1. Kitabın çocuğun ilgi duyduğu konuyla ilgili olması, haz alması bence en önemlisi. Yararını ne kadar anlatsak da anlamıyor çünkü uzun vadeli bir kazanç. Çocuklar anı yaşamayı sevdiğinden, bu işten zevk almasını sağlamamız lazım. Teşekkür ederim, soru-cevap olması güzel olmuş. (Sosyal medyadan uzaktım son 3 gündür falan, seni unuttum sanma yorum yazmayınca:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Olur mu öyle şey Duo? Sen yazmasan bile yazmış sayarım. Gelmesen geldi bilirim. Sen sevmesen de seni severim. Katkılarından dolayı da çok teşekkür ederim.

      Sil
  2. Benim zamanımda okunacak kitabım azdı çeşit yoktu bu kadar eski kitapları dönüp dönüp okuduğum olurdu şimdiler de çeşit çok ama okuyan çocuk pek yok bu biraz da bu zamanın çocuğu olmakla vakit geçirebilecek başka uğraşları olabiliyor biraz da aileyle alakalı gerçekten.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Size yüzde yüz katılıyorum. Çok teşekkürler yorumlarla bana katkı sağladığınız için.

      Sil
  3. Oğlum 1. sınıf öğrencisi. Okumayı sevdirmeye çalışıyorum. Zamanla oturacaktır tabi. Bugün ona kitap okursa kitaplardan çok şey öğreneceğini anlattım. O daha çok bana sorarak öğrenmeyi tercih ediyor şimdilik..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sizden sorarak bir şeyler öğrenmesi de çok güzel ancak size fazla bağımlı olmaması konusunda dikkatli olmalısınız. Çok teşekkürler.

      Sil
  4. Evet benim oğlumda sevmez ama ben okuyarak ona örnek olmaya çalışıyorum. Yetmiyorsa kitap alışverişini beraber yapıp seçimi ona bırakıyorum ki kendi seçtiği kitapları daha zevkle okuduğunu görüyorum. Öğretmenimiz de sağolsun çok teşvik edici faaliyetlerle okulda sevmeyi öğreityor :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tebrikler, örnek olmak ve kitap alışverişi yapmak etkili iki yöntem zaten. Çok teşekkürler.

      Sil
  5. Örnek olmak ve kücükken cocuklara kitap okumak cok önemli. Anne ve babalar yapmadiklari seyi cocuklarindan bekliyor .

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Size katılıyorum, tüm mesele aslında ebeveynlerde bitmektedir. Çok teşekkürler.

      Sil
  6. Elbette genellemek doğru olmaz ancak, çocukların pek çoğunun kitap okuma alışkanlığını kazanmamasının sebebi içine doğduğu ailenin de kitap okuma alışkanlığına sahip olmaması. Anne babanın elinde telefon varken çocuktan eline kitap almasını beklemek biraz ironik. son günlerde öğretmen olarak biraz da derslerde geri kalmak pahasına 20 dakika kitap okuyoruz her gün. ben de kitap okuyorum onlarla örnek olmak için. umarım alışkanlık kazandırdığım çocuklarım olur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Elbette sizin örnek olmanız çok faydalı olacaktır. Çok teşekkür ederim.

      Sil
  7. önceee büyükler okusun da örnek olsunlaar :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet çocuklara örnek olmak çok önemlidir. Çok teşekkürler.

      Sil
  8. Eğer bunlar yapılırsa kitap okuma bir alışkanlık haline gelir. Çocuk da artık ne tür kitap okuyacağına bilir ve sırada hangi kitabı okuyacağına bile karar verir.

    YanıtlaSil
  9. bir edebiyat öğretmeni olarak "çocuk nasıl okumayı sevmez" i öğretiyoruz.bu bilinçsiz yaklaşımlar sonucu bu hale geliyoruz. öyle güzel bir konuya değinmişsiniz ki çok hoşuma gitti. Zorla kitap okutulmaz çocuğa ancak hitap eden kitapları bulana kadar sabırlı olmak gerekir. yarama tuz bastınız :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benimle aynı duygu ve düşünceleri paylaşmanız beni çok mutlu etti. Çok teşekkür ederim.

      Sil

Tüm hakları fatih pınar'a aittir.. Blogger tarafından desteklenmektedir.