Matematik Korkusunun Sebepleri
Matematik Korkusunun Sebepleri |
Matematik Gerçekten Öcü Mü?
Öğrencilerimizin büyük çoğunluğu matematik dersine öcü
gibi bakmaktadır. Acaba matematik dersi
gerçekten öcü mü? Yoksa biz mi fazla abartmaktayız?
En sonda söyleyeceğimizi en başta söyleyelim ki,
matematik dersi öcü değil cicidir. Matematik dersini tam öğretemediğimiz için
öcü haline gelmektedir. Daha doğrusu matematik dersini öcü haline getiren
eğitimcilerdir. Bu yazımızda gerek yetkililer gerekse de eğitimciler açısından
matematik dersinin öğretilmesinde uyulması gereken bazı kurallardan yani matematik öğretme yöntemlerinden
bahsetmeye çalışacağız.
Ülkemizde neredeyse öğrencilerimizin tamamı matematik
dersine mesafeli durmaktadırlar. Gerek uluslar arası yarışmalarda gerekse
yurdumuzda yapmış olduğumuz merkezi sınavlarda matematik dersinde başarı
durumumuz istenilen seviyede değildir.
Bu can sıkıcı durum matematik öğretimi hakkında kendimizi sorgulamamızı
gerektirmektedir. Acaba matematik öğretiminde neleri yanlış yapıyoruz da
çocuklarımıza gerektiği gibi matematik öğretemiyoruz?
Matematik dersi öğrencilerin gözlerinde büyüttükleri
kadar anlaşılması zor bir ders değil aksine dersi anlayabilen öğrenciler için
çok zevkli bir derstir. Çünkü sayılar arasındaki anlamlı ilişkiler matematik
dersini zevkli bir ders haline getirmektedir. Matematik dersini anlayan
öğrenciler bulmaca çözen insanlar gibi büyük resmin tamamını gördükçe mutlu
olurlar ve başarının hazzını yaşarlar.
Matematik dersi ile ilgili asıl sorun; matematik
dersini bir bina gibi düşünecek olursak, temeli tam olarak atmadan katları inşa
etmeye çalışmaktır. Yani matematik dersinde çarpma işlemini gerektiği gibi
kavratmadan bölme işlemini öğretmeye çalışmak öğrencilere yapılabilecek en
büyük kötülüktür.
Belirli bir mantık örgüsüne göre şekillenen matematik
dersinde ön kazanımları vermeden diğer konuları öğretmeye çalışmak öğrencilere
öğrenilmiş çaresizlik yaşatmaktadır. Bu durumun önüne geçebilmek için
çocuklarımıza her konunun kazanımlarını eksiksiz öğretmeye çalışmak gerekir.
Devletimiz belirli bir müfredat gereği öğretmenlerden
konuları belirli bir zaman diliminde öğretmelerini beklemektedirler. Bu
beklenti devlet adına anlaşılabilir bir durumdur ancak bilimsel realiteleri de
gözden uzak tutmamak gerekmektedir.
Sınıf ortamında bireysel farklılıkları gözetmeden her
öğrenciye aynı dersi vermeye çalışmaktayız. Oysa bazı öğrenciler kolay
öğrenebilirken bazıları çok geç öğrenmektedir. Bu gerçek matematik öğretiminde göz önünde bulundurulmalı ve buna göre
öğretim yapılmalıdır.
Zor öğrenen öğrencileri kolay öğrenen öğrencilerle
aynı sınıfta eğitime tabi tutmak bazı öğrencilerin tabir caizse ipin ucunu
kaçırmalarına sebep olmaktadır. Matematik dersinde ipin ucunu kaçıran
öğrenciler ders hakkında olumsuz kanaat geliştirirler ve bir daha o derse karşı
olumlu bir bakış sergilemeleri zorlaşır.
Belirli bir programa göre ders konularını öğretme
gayretinde olan öğretmenler konuların tam öğrenilip öğrenilmediğine bakmaksızın
başka konuları öğretmeye gayret ederlerse o durumda temeli tam atılmadan
katları çıkılan ev misali çocuklarımızın eksik bilgilerle yetişmelerine sebep olurlar.
Özetlemek gerekirse matematik öğretiminde ön kazanımlar çok önemlidir. Bir konuyu
öğrenmeden başka bir konunun öğretilmeye çalışılması öğrencilerin konular
arasındaki ilişki ağını kaçırmalarına ve matematik dersine küsmelerine sebep
olmaktadır. Ayrıca öğrenciler arasındaki seviye farkı da matematik öğretiminde
dikkat etmemiz gereken faktörlerdendir. Bu bilgiler doğrultusunda matematik dersi gerçekten öcü mü sorusu
gereksiz bir soru gibi durmaktadır.
Görseller: https://unsplash.com/
Matematik Korkusunun Sebepleri
Reviewed by EĞİTİM PINARI
on
Eylül 25, 2018
Rating:
Matematik hayatın tam ortasında sabah ilk uyanma le başlıyor saat 8:30 da iş yerinde olmsm gerekiyor. Servise on dakika kaldı sürekli iç içeyiz. Rakamlarla
YanıtlaSilEvet gerçekten de matematik hayatın her anında vardır.
SilMatematik dersini hep eğlenceli bulmuşumdur. Sonsuz uçsuz bucaksız, keşfedilmeyi bekleyen bir dünya gibi ilgi çekici.. Lakin çok da iyi öğrenip de kendimi geliştiremedim matematik konusunda..Yine de kendi kendime hayrım dokunacak kadar biliyorum.:)
YanıtlaSilYorum ve değerlendirmeler için çok teşekkür ederim.
Sil