Öğrencilerde Okuduğunu Anlamama Problemi
Öğrencilerde Okuduğunu Anlamama Problemi |
Eğitimcilerin ve ailelerin şikayet ettiği konulardan
birisi de öğrencilerin okuduğunu
anlamama problemidir. Öğrencilerimizin neredeyse tamamı kısa bir paragrafı
okuduktan sonra ne anladıklarını ifade edememektedirler.
Oysa Türkçe dersinin vermek istediği kazanımlardan
belki de en önemlisi öğrencilerin okuduklarını anlamaları ve anladıklarını
düzgün cümlelerle ifade edebilmeleridir. Çünkü okuduğunu anlamayan öğrencinin
derslerle ilgili diğer kazanımlara sahip olmaları beklenemez.
Okuduğunu
anlamama probleminin belli başlı sebepleri vardır ve biz
bu yazımızda öğrencilerde okuduğunu anlamama problemini araştırmaya gayret
ettik, bulduğumuz sonuçlardan önemli gördüklerimizi de sizler için sıraladık:
Öğrencilerde okuduğunu anlamama probleminin sebeplerinden
birincisi ve belki de en önemlisi çocukların okuma amacının olmayışıdır.
Çocuklarımız çoğunlukla evde ailesinin, okulda öğretmenin zorlaması ile
okurlar. Yetişkinlere göre çok önemli ve faydalı olan okuma etkinlikleri o an için
öğrencilere hiç de anlamlı gelmeyebilir. Amaçsız ve isteksiz bir şekilde okuyan
öğrenci okuduklarından bir şey anlamaz.
Öğrencilerin okuduğunu
anlamasını isteyen yetişkinler en başta öğrencileri okuma eylemine hazır
hale getirmeli, onları okumaya iyice güdüledikden sonra okumalarını beklemelidir.
Öğrencilerimizde okuduğunu anlamama probleminin bir diğer sebebi de okuma
alışkanlıklarıdır. Öğrenciler genelde yavaş ve kelime kelime okuduklarından
anlam bütünlüğü kuramazlar. Bu olay araç plakalarını bir çırpıda okumak yerine
üçe bölerek okumaya benzer. Kelime kelime okuyan öğrenci cümledeki ve
paragraftaki anlam bütünlüğünü kaçırır.
Geçmişte cümle temelli okuma yazma
öğretimi yapılırken bir nebze olsun öğrencilerimiz cümleleri bir bütünlük
içinde görme imkanına sahiptiler. Şimdi ise ses temelli okuma yazma öğretimine
geçince öğrencilerimiz ayrıntıda boğuldular. Öğrenciler adeta ağaçları
seyrederken ormanı göremez oldular. Öğrencilerin ayrıntıda boğulması büyük
resmi yani anlam bütünlüğünü görmelerini engellemiş oldu.
Bu konuda bulabileceğimiz en önemli çözüm ise
öğrencilerimize hızlı okuma becerisini kazandırmaktır. Yaklaşık bir aylık bir
hızlı okuma kursuna giden ve eğitimleri gerektiği gibi tamamlayan öğrencilerin okuduğunu
anlama becerisi kat kat artmaktadır.
Öğrencilerimizin okuduğunu anlamama problemlerinin
bir değer sebebi de dikkat eksikliğidir. Günümüzde kullanılan televizyon,
bilgisayar, cep telefonu ve tablet gibi teknolojik aletler dikkat eksikliğine
sebebiyet vermektedir.
Bahsedilen teknolojik aletlerin kullanımı kolay
görseli bol olduğundan öğrenciler bu aletlerden mesajları zorlanmadan
almaktadır. Oysa görseli fazla olmayan ve pek fazla duyu organına hitap etmeyen
kitaplar gençlerimizin dikkatini çekmemektedir. Bunun sonucunda odaklanma
eksikliği yaşayan öğrencilerimizin okuduğunu anlayamamaları da doğal hale
gelmektedir.
Bu konunun çözümü için yapabileceğimiz en faydalı
etkinlik öğrencilerimize odaklanma becerilerini artıracak faaliyetler
yaptırmaktır. Odaklanma becerisini artıracak pek çok faaliyet vardır ancak bana
göre en faydalısı okçuluk sporudur. Güney Kore gibi bazı ülkelerde odaklanma
becerisini geliştirmek için okçuluk eğitimleri verildiğini okumaktayız.
Öğrencilerimizde okuduğunu anlayamama
problemlerinden bazılarını ve aslında en önemlilerini sizler için sıralamaya
gayret gösterdim. Şunu da unutmayalım ki; okuduğunu
anlamama problemi her öğrenci için farklılıklar da gösterebilir.
Görseller: https://unsplash.com/
Öğrencilerde Okuduğunu Anlamama Problemi
Reviewed by EĞİTİM PINARI
on
Eylül 20, 2018
Rating:
Bana kalırsa okuduğunu anlama yeteneği ailenin çocuğa olan ilgisiyle de alakalı. Çocukla konuşurken onun gözlerinin içine bakarak, büyük gibi konuşup dinlersek o zaman çocuk okuduğunu da çok daha iyi anlar diye düşünüyorum. Tabii bir de çocuğun kitap okumayı da sevmesi lazım.
YanıtlaSilTabii ki çocuklarımızın adam yerine konması ve onlara değer verilmesi çok önemlidir.
Sil