Öğrencilerde Okuduğunu Anlamama Problemi - EĞİTİM PINARI

Öğrencilerde Okuduğunu Anlamama Problemi



dikkat eksikligi, hizli okuma, odaklanma
Öğrencilerde Okuduğunu Anlamama Problemi



Eğitimcilerin ve ailelerin şikayet ettiği konulardan birisi de öğrencilerin okuduğunu anlamama problemidir. Öğrencilerimizin neredeyse tamamı kısa bir paragrafı okuduktan sonra ne anladıklarını ifade edememektedirler.

Oysa Türkçe dersinin vermek istediği kazanımlardan belki de en önemlisi öğrencilerin okuduklarını anlamaları ve anladıklarını düzgün cümlelerle ifade edebilmeleridir. Çünkü okuduğunu anlamayan öğrencinin derslerle ilgili diğer kazanımlara sahip olmaları beklenemez.

Okuduğunu anlamama probleminin belli başlı sebepleri vardır ve biz bu yazımızda öğrencilerde okuduğunu anlamama problemini araştırmaya gayret ettik, bulduğumuz sonuçlardan önemli gördüklerimizi de sizler için sıraladık:

Öğrencilerde okuduğunu anlamama probleminin sebeplerinden birincisi ve belki de en önemlisi çocukların okuma amacının olmayışıdır. Çocuklarımız çoğunlukla evde ailesinin, okulda öğretmenin zorlaması ile okurlar. Yetişkinlere göre çok önemli ve faydalı olan okuma etkinlikleri o an için öğrencilere hiç de anlamlı gelmeyebilir. Amaçsız ve isteksiz bir şekilde okuyan öğrenci okuduklarından bir şey anlamaz.
Öğrencilerin okuduğunu anlamasını isteyen yetişkinler en başta öğrencileri okuma eylemine hazır hale getirmeli, onları okumaya iyice güdüledikden sonra okumalarını beklemelidir.

Öğrencilerimizde okuduğunu anlamama probleminin bir diğer sebebi de okuma alışkanlıklarıdır. Öğrenciler genelde yavaş ve kelime kelime okuduklarından anlam bütünlüğü kuramazlar. Bu olay araç plakalarını bir çırpıda okumak yerine üçe bölerek okumaya benzer. Kelime kelime okuyan öğrenci cümledeki ve paragraftaki anlam bütünlüğünü kaçırır.

Geçmişte cümle temelli okuma yazma öğretimi yapılırken bir nebze olsun öğrencilerimiz cümleleri bir bütünlük içinde görme imkanına sahiptiler. Şimdi ise ses temelli okuma yazma öğretimine geçince öğrencilerimiz ayrıntıda boğuldular. Öğrenciler adeta ağaçları seyrederken ormanı göremez oldular. Öğrencilerin ayrıntıda boğulması büyük resmi yani anlam bütünlüğünü görmelerini engellemiş oldu.

Bu konuda bulabileceğimiz en önemli çözüm ise öğrencilerimize hızlı okuma becerisini kazandırmaktır. Yaklaşık bir aylık bir hızlı okuma kursuna giden ve eğitimleri gerektiği gibi tamamlayan öğrencilerin okuduğunu anlama becerisi kat kat artmaktadır.

Öğrencilerimizin okuduğunu anlamama problemlerinin bir değer sebebi de dikkat eksikliğidir. Günümüzde kullanılan televizyon, bilgisayar, cep telefonu ve tablet gibi teknolojik aletler dikkat eksikliğine sebebiyet vermektedir.

Bahsedilen teknolojik aletlerin kullanımı kolay görseli bol olduğundan öğrenciler bu aletlerden mesajları zorlanmadan almaktadır. Oysa görseli fazla olmayan ve pek fazla duyu organına hitap etmeyen kitaplar gençlerimizin dikkatini çekmemektedir. Bunun sonucunda odaklanma eksikliği yaşayan öğrencilerimizin okuduğunu anlayamamaları da doğal hale gelmektedir.  

Bu konunun çözümü için yapabileceğimiz en faydalı etkinlik öğrencilerimize odaklanma becerilerini artıracak faaliyetler yaptırmaktır. Odaklanma becerisini artıracak pek çok faaliyet vardır ancak bana göre en faydalısı okçuluk sporudur. Güney Kore gibi bazı ülkelerde odaklanma becerisini geliştirmek için okçuluk eğitimleri verildiğini okumaktayız.

Öğrencilerimizde okuduğunu anlayamama problemlerinden bazılarını ve aslında en önemlilerini sizler için sıralamaya gayret gösterdim. Şunu da unutmayalım ki; okuduğunu anlamama problemi her öğrenci için farklılıklar da gösterebilir.

Görseller: https://unsplash.com/

Öğrencilerde Okuduğunu Anlamama Problemi Öğrencilerde Okuduğunu Anlamama Problemi Reviewed by EĞİTİM PINARI on Eylül 20, 2018 Rating: 5

2 yorum:

  1. Bana kalırsa okuduğunu anlama yeteneği ailenin çocuğa olan ilgisiyle de alakalı. Çocukla konuşurken onun gözlerinin içine bakarak, büyük gibi konuşup dinlersek o zaman çocuk okuduğunu da çok daha iyi anlar diye düşünüyorum. Tabii bir de çocuğun kitap okumayı da sevmesi lazım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tabii ki çocuklarımızın adam yerine konması ve onlara değer verilmesi çok önemlidir.

      Sil

Tüm hakları fatih pınar'a aittir.. Blogger tarafından desteklenmektedir.