Sağ Elimle Yazı Yazmayı Nasıl Öğrendim? - EĞİTİM PINARI

Sağ Elimle Yazı Yazmayı Nasıl Öğrendim?



Yazi calısmalari, sag el ile yazma, sol el ile yazma
Sağ Elimle Yazı Yazmayı Nasıl Öğrendim?

Yazımızın başlığı okuyucularımıza garip gelmiş olabilir. Başlıkta bir terslik yok; asıl terslik bende. Ben insanların büyük çoğunluğu gibi yazı yazarken sağ elimi kullansaydım, başlığımız sol elimle yazı yazmayı nasıl öğrendim olacaktı ancak doğuştan solak bir insan olduğum için başlığımız sağ elimle yazı yazmayı nasıl öğrendim? şeklinde oluşturuldu.
Şu an itibari ile hem sağ elimle hem de sol elimle iyi derecede yazı yazmaktayım. Sol elimle normal ya da düz yazı; sağ elimle ise eskilerin el yazısı dedikleri eğitimcilerin ise bitişik eğik yazı dedikleri yazıyı yazmaktayım.
Bu çalışmayı yapıncaya kadar bilim adamları beynin iki lobu var ve ikisi de farklı şekilde çalışmaktadır. Genelde sağ lob sanatsal ve estetik özelliktedir. Sol lob ise bilişsel yönden daha kuvvetlidir deseler de ben bir türlü bu görüşe inanmazdım. Bu çalışmayı yaptıktan sonra beynin iki lobunun farklı yaratılmış olabileceğine inandım. Çünkü sol elimle çok berbat bir yazı yazarken sağ elimle çok güzel ve estetik bir yazı yazıyorum.
Sağ elimle yazı yazma fikri küçük kızıma kreş çağlarında yaptığı boyamalarda yardımcı olmaya çalışırken gelişti. Kızım boyama yaparken sürekli olarak ‘’Babacığım bana yardımcı olur musun? Ellerim ağrıyor.’’ Diyordu. Ona destek olmak amacı ile boyamasına yardımcı olmaya çalışıyordum. 
Bir an ‘Kızım küçücük elleri ile kasları gelişmemiş olduğu halde boyama yaparken ben neden yıllardır kullandığım ellerimle boyama yapıyorum?’ Diye düşündüm ve onun çektiği sıkıntıları anlamak amacı ile boya kalemini sağ elime aldım. Bundan sonra kızımla yaptığım boyamaları hep sağ elime yaptım.
Daha önceden beynin her iki lobunu çalıştırmanın önemi ile ilgili yazılar okumakta ve bu amaçla her iki elimi de kullanmaya gayret etmekteydim. Sistemli bir şekilde bu amaçla çalışmam, bahsettiğim yazı çalışması ile olmuştur.
Böyle bir çalışmayı yapmama birkaç tane fikir sebep oldu. Bunlardan birincisini zaten yukarıda anlatmaya gayret ettim. Diğer düşünce ise zaman zaman haberlerde seyrettiğim her iki elini de kaybetmiş engelli insanların durumu idi. İki eli de olmayan bu kişiler ayakları ile her şeyi yapıyorlar ve her ihtiyaçlarını gideriyorlardı. Bu insanları seyredince sağlıklı insanların en küçük bir sorun karşısında mazeret üretmelerinin çok büyük ayıp olduğu kanaatine vardım.
Sağ el ile yazı yazma çalışmasını yapmama sebep olan diğer düşünce ise daha önceden ‘onparmak klavye kullanmayı nasıl öğrendim?’ başlığı ile yazmış olduğum yazıda da bahsettiğim bir düşünce idi. O yazıda rahmetli dedemin hayata bakış açısını yansıtan bir söz vardı, dedem ‘’Oğlum bu mevsimde bir kişi iki kişinin çalıştığını çalışmazsa aç kalırız.’’ Derdi. Dedemin bu sözü benim de hayat felsefem olmuştur. Daima bir işi yaparken başka bir iş yapmanın planını yaparım. 
Akşam sıcak yuvamda çocuklarımla oturup tv seyrederken bir taraftan da başka bir şeyle ilgilenirim. Bu çalışmada da hem çocuklarımla oturup tv seyrettim hem de yanıma aldığım bir ajandama sağ elimle yazı çalışması yapmaya gayret ettim.
Sağ elimle yazı yazma çalışması yapmaya beni sevk eden diğer düşünce ise eğitimci gözü ile bir öğrencinin yazı yazmayı nasıl öğrendiğini anlama çabasıdır.. Gerçi yetişkinler olarak bizler de aynı aşamaları geçerek yazmayı öğrendik ancak yazı yazmayı çocukluk çağlarımızda öğrendiğimiz için o aşmada yaşamış olduğumuz zorlukları şu an itibari ile hatırlamamız mümkün değildir.
Kitaplarda yazma çalışmalarının nasıl yapılması gerektiği konusunda fikirler mevcuttur ancak ben de yazı yazmayı 6 yaşındaki bir çocuk gibi en başından öğrendiğim için edindiğim bazı tecrübeleri maddeler halinde sıralamak istiyorum: 
-         Yazı çalışmalarına en önce serbest çizgi çalışmaları ile başlamak gerekir. Çocukları yazabildiklerine/çizebildiklerine inandırıncaya kadar kuralsız karalamalarla alıştırmakta fayda vardır.
-         İçerisi boş olarak hazırlanmış harf veya rakamların içleri yazılış istikametlerine uyarak boyatılmalıdır. 
-         Yazma konusunda kendilerine güvenleri oluşuncaya kadar kılavuz çizgili harf ve rakamların üzerinden gitmeleri sağlanmalıdır.
-         Kılavuz çizgili harflerin üzerinden gitme çalışmaları tüm harf ve rakamların üzerinden giderek devam ettirilmelidir.
-         Harf ve rakamlar doğru bir şekilde yazılıncaya kadar uzun uzun yazma çalışması yapılmalıdır. 
-         Öğrenciler tüm harfleri doğru bir şekilde yazmayı becerdikleri anda serbest yazma çalışmalarına geçilmelidir.
-         Öğrenciler tam olarak yazmaya başladıklarında da çizgili defter kullanımdan vaz geçerek çizgisiz defter kullandırılmalıdır. Bu uygulama öğrencilerin kendi yazı karakterlerinin oluşmasını sağlayacaktır. Uzun yıllar çizgili deftere yazı yazdırmak zararlıdır. Çünkü defter çizgilerine göre yazılarını ayarlamaya çalışan öğrenciler çizgisiz kağıda yazma alışkanlığı kazanamazlar.
Bu yazımız birkaç konuyu içinde barındıran uzun bir yazı oldu. Aslında prensip olarak çok uzun yazı yazmayı sevmem ancak sağ elimle yazı yazmayı nasıl öğrendim başlıklı bu yazımı başka türlü toparlayamadım.

Görseller: https://unsplash.com/


Sağ Elimle Yazı Yazmayı Nasıl Öğrendim? Sağ Elimle Yazı Yazmayı Nasıl Öğrendim? Reviewed by EĞİTİM PINARI on Ekim 06, 2018 Rating: 5

Hiç yorum yok:

Tüm hakları fatih pınar'a aittir.. Blogger tarafından desteklenmektedir.