Sağ Elimle Yazı Yazmayı Nasıl Öğrendim?
Sağ Elimle Yazı Yazmayı Nasıl Öğrendim? |
Yazımızın başlığı okuyucularımıza garip gelmiş
olabilir. Başlıkta bir terslik yok; asıl terslik bende. Ben insanların büyük
çoğunluğu gibi yazı yazarken sağ elimi kullansaydım, başlığımız sol elimle yazı
yazmayı nasıl öğrendim olacaktı ancak doğuştan solak bir insan olduğum için
başlığımız sağ elimle yazı yazmayı nasıl
öğrendim? şeklinde oluşturuldu.
Şu an itibari ile hem sağ elimle hem de sol elimle iyi
derecede yazı yazmaktayım. Sol
elimle normal ya da düz yazı; sağ elimle ise eskilerin el yazısı dedikleri
eğitimcilerin ise bitişik eğik yazı dedikleri yazıyı yazmaktayım.
Bu çalışmayı yapıncaya kadar bilim adamları beynin iki
lobu var ve ikisi de farklı şekilde çalışmaktadır. Genelde sağ lob sanatsal ve
estetik özelliktedir. Sol lob ise bilişsel yönden daha kuvvetlidir deseler de
ben bir türlü bu görüşe inanmazdım. Bu çalışmayı yaptıktan sonra beynin iki
lobunun farklı yaratılmış olabileceğine inandım. Çünkü sol elimle çok berbat
bir yazı yazarken sağ elimle çok güzel ve estetik bir yazı yazıyorum.
Sağ elimle yazı
yazma fikri küçük kızıma kreş çağlarında yaptığı boyamalarda yardımcı
olmaya çalışırken gelişti. Kızım boyama yaparken sürekli olarak ‘’Babacığım
bana yardımcı olur musun? Ellerim ağrıyor.’’ Diyordu. Ona destek olmak amacı
ile boyamasına yardımcı olmaya çalışıyordum.
Bir an ‘Kızım küçücük elleri ile kasları gelişmemiş
olduğu halde boyama yaparken ben neden yıllardır kullandığım ellerimle boyama
yapıyorum?’ Diye düşündüm ve onun çektiği sıkıntıları anlamak amacı ile boya
kalemini sağ elime aldım. Bundan sonra kızımla yaptığım boyamaları hep sağ
elime yaptım.
Daha önceden beynin her iki lobunu çalıştırmanın önemi
ile ilgili yazılar okumakta ve bu amaçla her iki elimi de kullanmaya gayret
etmekteydim. Sistemli bir şekilde bu amaçla çalışmam, bahsettiğim yazı
çalışması ile olmuştur.
Böyle bir çalışmayı yapmama birkaç tane fikir sebep
oldu. Bunlardan birincisini zaten yukarıda anlatmaya gayret ettim. Diğer
düşünce ise zaman zaman haberlerde seyrettiğim her iki elini de kaybetmiş
engelli insanların durumu idi. İki eli de olmayan bu kişiler ayakları ile her
şeyi yapıyorlar ve her ihtiyaçlarını gideriyorlardı. Bu insanları seyredince
sağlıklı insanların en küçük bir sorun karşısında mazeret üretmelerinin çok
büyük ayıp olduğu kanaatine vardım.
Sağ el ile yazı
yazma çalışmasını yapmama sebep olan diğer düşünce ise daha önceden ‘onparmak klavye kullanmayı nasıl öğrendim?’ başlığı ile yazmış olduğum yazıda da
bahsettiğim bir düşünce idi. O yazıda rahmetli dedemin hayata bakış açısını
yansıtan bir söz vardı, dedem ‘’Oğlum bu mevsimde bir kişi iki kişinin
çalıştığını çalışmazsa aç kalırız.’’ Derdi. Dedemin bu sözü benim de hayat
felsefem olmuştur. Daima bir işi yaparken başka bir iş yapmanın planını
yaparım.
Akşam sıcak yuvamda çocuklarımla oturup tv seyrederken
bir taraftan da başka bir şeyle ilgilenirim. Bu çalışmada da hem çocuklarımla
oturup tv seyrettim hem de yanıma aldığım bir ajandama sağ elimle yazı
çalışması yapmaya gayret ettim.
Sağ elimle yazı yazma çalışması yapmaya beni sevk eden
diğer düşünce ise eğitimci gözü ile bir öğrencinin yazı yazmayı nasıl öğrendiğini
anlama çabasıdır.. Gerçi yetişkinler olarak bizler de aynı aşamaları geçerek
yazmayı öğrendik ancak yazı yazmayı çocukluk çağlarımızda öğrendiğimiz için o
aşmada yaşamış olduğumuz zorlukları şu an itibari ile hatırlamamız mümkün
değildir.
Kitaplarda yazma çalışmalarının nasıl yapılması
gerektiği konusunda fikirler mevcuttur ancak ben de yazı yazmayı 6 yaşındaki
bir çocuk gibi en başından öğrendiğim için edindiğim bazı tecrübeleri maddeler
halinde sıralamak istiyorum:
-
Yazı çalışmalarına en önce serbest çizgi
çalışmaları ile başlamak gerekir. Çocukları yazabildiklerine/çizebildiklerine
inandırıncaya kadar kuralsız karalamalarla alıştırmakta fayda vardır.
-
İçerisi boş olarak hazırlanmış harf veya
rakamların içleri yazılış istikametlerine uyarak boyatılmalıdır.
-
Yazma konusunda kendilerine güvenleri
oluşuncaya kadar kılavuz çizgili harf ve rakamların üzerinden gitmeleri
sağlanmalıdır.
-
Kılavuz çizgili harflerin üzerinden gitme
çalışmaları tüm harf ve rakamların üzerinden giderek devam ettirilmelidir.
-
Harf ve rakamlar doğru bir şekilde
yazılıncaya kadar uzun uzun yazma çalışması yapılmalıdır.
-
Öğrenciler tüm harfleri doğru bir şekilde
yazmayı becerdikleri anda serbest yazma çalışmalarına geçilmelidir.
-
Öğrenciler tam olarak yazmaya
başladıklarında da çizgili defter kullanımdan vaz geçerek çizgisiz defter
kullandırılmalıdır. Bu uygulama öğrencilerin kendi yazı karakterlerinin
oluşmasını sağlayacaktır. Uzun yıllar çizgili deftere yazı yazdırmak
zararlıdır. Çünkü defter çizgilerine göre yazılarını ayarlamaya çalışan
öğrenciler çizgisiz kağıda yazma alışkanlığı kazanamazlar.
Bu yazımız birkaç konuyu içinde barındıran uzun bir
yazı oldu. Aslında prensip olarak çok uzun yazı yazmayı sevmem ancak sağ elimle yazı yazmayı nasıl öğrendim
başlıklı bu yazımı başka türlü toparlayamadım.
Görseller: https://unsplash.com/
Sağ Elimle Yazı Yazmayı Nasıl Öğrendim?
Reviewed by EĞİTİM PINARI
on
Ekim 06, 2018
Rating:
Hiç yorum yok: