Aşkı Memnu - EĞİTİM PINARI

Aşkı Memnu



Aski memnu, Halit Ziya Usakligil, kitap tanitimi
Aşkı Memnu


Aşk-ı Memnu adı üstende yasak aşk demektir. Ancak burada kimin aşkı yasak kimin aşkı serbest onu anlamak mümkün değildir. Çünkü Halit Ziya Uşaklıgil’in meşhur eseri Aşk-ı Memnu’da birden fazla yasak aşk ve çarpık ilişki vardır. Adnan Bey’in yeğeni Behlül’ün yaşadığı aşklar bir tarafa; Adnan Bey’in kızı yaşındaki Bihter’e gönlünü kaptırması da olayın başka bir boyutudur. Bu yazımda da fazla ayrıntıya girmeksizin kısa bir özet geçmek amacındayım.


Karısı öldükten sonra çocukları ile yaşamakta olan Adnan Bey orta yaşlı bir beyefendidir. Adnan Bey sandal gezisi yaparken İstanbul'un tanınmış ailelerinden Firdevs Hanım ve kızları ile tanışır.
Adnan Bey bu tanışma esnasında Firdevs Hanım'ın küçük kızı Bihter’den çok hoşlanır ve onunla evlenmek ister. Aslında Firdevs Hanım Adnan Bey’i kendisi için düşünmektedir ama Firdevs Hanım ve kızlarının yaşamış olduğu ekonomik zorluklar istemeseler de Adnan Bey'in bu teklifine razı olmalarına sebebiyet vermiştir.

Adnan Bey kızı Nihal ile birlikte yaşamaktadır. Adnan Bey’in yeğeni Behlül, Adnan Beylere öyle sık gelmektedir ki çevredeki insanlar Behlül'ün Nihal ile evlenmek için geldiğini düşünmektedirler. Aslında Behlül'ün Adnan Beylere gelme sebebi; Firdevs Hanım'ın büyük kızı Peyker ile görüşme isteğidir. Behlül nihayet Peyker’i yoldan çıkarmaya başarmıştır.

Ancak Behlül ahlaksız bir adam olduğundan Peyker ile Gönül eğlendirmeyi yeterli bulmaz ve bu defa amcasının karısı Bihter’e göz diker. Bihter fiziksel olarak çok güzel bir kadındır. Kadın düşkünü Behlül, Bihter'in bu güzelliği karşısında iradesine hakim olamaz.

Behlül, uzun uğraşlar sonunda Bihter'i de baştan çıkarmaya muvaffak olmuştur.  Behlül ile Bihter defalarca birlikte olurlar. Nihal, Behlül ve Bihter arasındaki ilişkiyi fark etmeye başlar. Babasının aldatıldığını öğrenen Nihal bu durum karşısında üzülerek yataklara düşmüştür.
  
Her şeyin ortaya çıkması ile birlikte Bihter intihar ederek yaşamına son verir. Olanlardan sonra insan içine çıkamayacağını anlayan Behlül ise çareyi başka yerlere giderek izini kaybettirmekte bulur. Nihal geçirmiş olduğu rahatsızlığı atlatarak iyileşir. Bundan böyle Adnan Bey ve kızı sadece birbirleri için yaşama kararı alırlar.

Halit Ziya Uşaklıgil’in meşhur eseri Aşk-ı Memnu yazıldığı dönemin toplumsal değerlerine uymayan pek çok öge barındırmaktadır. Ancak bir yönü ile de bu eserde toplumun Batılı değerlere adapte olmaya başladığını da görmek mümkündür.



Görseller:ciceksepeti.com

Aşkı Memnu Aşkı Memnu Reviewed by EĞİTİM PINARI on Haziran 21, 2019 Rating: 5

34 yorum:

  1. Kitabını okumadım ama dizisini izlemiştim 🙂
    Güzel bir eser bence, entrika dolu , paylaşım için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim, umarım faydalı bir yazı olmuştur.

      Sil
  2. Batılıların teknolojik gelişmeleri yerine neden ahlaki yozlaşma örnek alınmış anlayabilmiş değilim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maalesef gelişmiş ülkelerin her şeyini alıyoruz sorgulamadan. Teşekkürler.

      Sil
  3. zamanın Dallas dizisi olmaya namzet olaylar vallahi pes...teşekkürler...

    YanıtlaSil
  4. Ahlaksızlıkta tavan yapmış bir dizi olur kendileri kitabını okumadım okumam da.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili okurum, yazıyı hazırlarken teknik ve sanatsal bir bakış açısı ile bloguma taşıdım ve kısa bir özet hazırladım. Toplumsal değerlere uygunluk sorgulaması yapmadım. Yorum için çok teşekkürler.

      Sil
  5. ben kitabını okumadım ama çok kıymetli bir eser olduğunu düşünüyorum, Tolstoy'un Karenina'sı ve Flaubert'in madame Bowary'siyle benzerlikleri var evet batılılaşma yönünden haklısınız o açıdan, toplumsal değerlere uymama konusunda da haklı olabilirsiniz ama burada asıl anlatılmak istenenin başka öğeler olduğunu düşünüyorum. Karakterler çok sağlam mesela, Bihter karakteri hiçbir zaman kocasını aldatmak istemdi aslında hatta babasını bunun yüzünden kaybettiği için annesini suçluyordu ve annesi gibi olmak istemedi hiçbir zaman buna rağmen aldattı ve çok acı çekti, bu yüzden bu karakteri sevdik. Kafa Derginin (Mert) bununla ilgili çok güzel bir yazısı var aşk-ı memnuyu neden seviyoruz diye onu da okumanızı tavsiye ederim Fatih bey siz de çok güzel anlatmışsınız , teşekkürler :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel yapıyorsunuz :) elinize, emeğinize sağlık. Başka eserleri de görmek isteriz :)

      Sil
    2. Rica ederim, Ebrar Hanım. Hazırlanan her eserde doğru veya yanlış bir mesaj verme kaygısı vardır. Olayın bu yönü beni çok bağlamaz. Ben sadece klasikleri bloguma taşımaya çalışıyorum. Değerlendirmeler kişiye kalmış. Çok teşekkürler.

      Sil
    3. Diğer eserlerin de kısa bir tanıtımını yapmak için çalışıyorum. Teşekkürler.

      Sil
  6. Maalesef ilk defa muhalefet olacağım sevgili editör.
    Kurtuluş Savaşı yıllarında herkes birlik ve beraberlik içindeyken içimizde kendini düşünen KUTLU mücadeleyi görmezden gelen yazarlarımız maalesef oldu..Kimi yazarlarımız mücadeleye katılım için Ateşten Gömlek eseri(Halide Edip Adıvar) yazarken...Bu gibi yazarlarımızda Türk kültüründe yeri asla olmayacak Aşkı memnu(yasak aşkı) yazıyordu...
    Ne acı ki günümüzde filmleri ile Türk kültürünü yozlaşmaya zorlayan bu yazarların eserlerinin bir an önce yayından kaldırılmasını yetkililerden rica ediyorum..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Değerlendirmelerinizi çok anlamlı buluyorum Sibel Hanım. Evet gerçekten de her olayda ve her konuda taban tabana farklı yaklaşımları görebiliyoruz. Ancak bizim buradaki amacımız objektif bir bakış açısı ile eserleri tanıtmaktır. Eserler hakkındaki etik ve manevi sorgulama bizim ilgi alanımızın dışındadır. Saygılarımla.

      Sil
    2. Edebiyat EDEP Kelimesinden türetilmiştir.Bir edebiyatçı önce Edepli olmalıdır...Edebi olmayan Edebiyatçı olamaz...

      Sil
    3. Böyle etik değeri olmayan eserlere objektif bakarsak bu yazdıklarımız tarih boyunca sorgulanır..

      Sil
    4. Sevgili Sibel Hanımefendi; katkılarınızdan dolayı çok ama çok teşekkür ederim. Her türlü katkılarınızın farkındayım ve bunları önemsiyorum. Evet geçmişte atalarımızın edebiyata bakış açıları aynen sizin bahsettiğiniz gibi idi. Ancak günümüzde edebiyat artık literatür olarak değerlendirilmekte ve bundan dolayı her türlü eser dikkate değer görülmektedir. Onlarca kitap tanıtımı yaptım ve bir kaç kere de bu konuyu vurguladım. Ben, tanıtım yaptığım eserlere ne lehte, ne de aleyhte taraf olmamaktayım. Benim için eser eserdir, klasik de klasiktir. Ben böyle bakıyorum ve katkılarınızdan dolayı size defaatle teşekkür ediyorum. Minnettarım. Saygılarımla.

      Sil
  7. Kitabı okumadım . Diziyi de izlemedim ama çok duydum . Saray entrikaları gibi olmuş . Mesela Tarihi Film veya dizileri çok severim ama muhteşem yüzyıl gibi değil Fatih 1453 gibi yerli filmlerden böyle filmleri severim Ayla filmi gibi . Entrikaları hiç sevmem :)

    YanıtlaSil
  8. Bende dizisini izleyenlerdenim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet gerçekten de bir çok okuyucu bu eseri dizilerden tanımaktadır. Yorum için çok teşekkürler Derya Hanım.

      Sil
  9. Aslında bu eser yozlaşma değil de daha çok yanlış batılılaşmayı ele alan türdendir. Yine güzel bir paylaşım olmuş emeğinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler Aybüke Hanım. Gerçekten de eserde yanlış Batılılaşma vurgusu vardır.

      Sil
  10. Kitabı da filmi de (hem eski uyarlama hem de yeni uyarlama) bence çok başarılı... Toplumsal değerlere uygunluk konusuna ise katılmam mümkün değil. Bazı yorumları okurken içim acıdı, çok üzüldüm. Bunu uzatmak istemiyorum ama okumaya, bilinçlenmeye muhtaç bir toplum olduğumuz aşikar. Evet, kurtuluşumuzun tek yolu okumak okumak okumak...
    Değerli paylaşımlarınız için çok teşekkür ederim Fatih Bey.
    Saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İki konuda size katılmaktayım Deniz Hanım: Bunlardan birisi eserin toplumsal değerlerimize uygun olmaması, diğeri de bilinçlenmeye ve okumaya muhtaç bir toplum oluşumuzdur. Değerli yorum ve katkılarınızdan dolayı çok teşekkürler.

      Sil
  11. Ben de Ebrar gibi Anna Karenina'dan etkilendiğini düşünüyorum yazarın.
    Bir de şu var, Osmanlı döneminde de ilişkiler günümüzden farklı değilmiş, insanlar hep aynı...şu aralar tv de tekrarı yayınlanıyor. Böyle kitaplar, diziler iyi oluyor çünkü insanlara "Böyle yapmayın yaparsanız sonuçları acı olur ve aileniz dağılır, kendiniz de intihar edersiniz" diye ders veriyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Olaylara bakış açısı çok önemlidir. İbret almak amacı ile bakmak bize çok faydalı olacaktır diye düşünenlerdenim. Çok teşekkürler.

      Sil
  12. Halit Ziya'nın Aşk_ı Memnu kitabını okumamış olmakla beraber filmini de izlemedim. Yazınız vesilesiyle ilgimi çekti. Ve okumak isterim sırası geldiğinde. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim, umarım faydalı bir yazı olmuştur.

      Sil
  13. Aşkı Memnu edebiyatımızın kült eserlerinden biridir. Serveti Fünun devrini o nesli özetleyen bir eserdir adeta. Hala bu kitabın okumayanların olmasına inanmak mümkün değil. Zaten hikayeyi bilenlerin çoğu da diziden biliyor. Bu yayınları yapmakla çok faydalı bir iş yapıyorsunuz Fatih Bey. İnsanlar en azından isminden haberdar olsa o bile kardır.

    YanıtlaSil
  14. çok severim yaa. dizisini de sevdiydim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dizisi biraz eserin orjinalinden uzaklaşmamış mıydı? Teşekkürler.

      Sil
  15. Kitabını okumadım ama diziyi izlemiştim o dönemin oldukça popüler bir dizisiydi.

    YanıtlaSil

Tüm hakları fatih pınar'a aittir.. Blogger tarafından desteklenmektedir.