Çocuğun Odasını Toplamıyorsa - EĞİTİM PINARI

Çocuğun Odasını Toplamıyorsa


oda toplama, oda toplama aliskanligi, cocuk egitimi
Çocuğun Odasını Toplamıyorsa

Bu yazımda çocuklarımıza oda toplama alışkanlığının nasıl kazandırılacağı üzerinde durmaya gayret göstereceğim. Fakat özelde oda toplama davranışının nasıl kazandırılacağını anlatmaya gayret gösterirken genelde de çocuklarımıza tüm davranışları nasıl kazandıracağımız konusunda fikirler vermeye çalışacağım.

Çocuklarımızın odalarını toplayarak anne babalarına yardımcı olmaları ilerleyen yaşlarda kendilerine düşen sorumlulukları yerine getirmeleri adına çok önemlidir. Ancak çocuklar o yaşlarda görev ve sorumluluklarının pek farkında olamazlar ve anne ve babalarının bu konudaki beklentilerine gerektiği gibi karşılık veremezler.

Ebeveynler bu durumun farkında olmalı ve sabırla oda toplama davranışını kazandırmaya çalışmalıdır.  Çocuk eğitiminde davranış kazandırmak için belli bir çaba sarf etmek gerekir. Çünkü çocuklarda davranış gelişimi hemen olacak bir şey değildir.

Neredeyse tüm davranışları kazandırma konusunda olduğu gibi oda toplama alışkanlığı kazandırma konusunda da ölçü aynıdır. Çocuklarımızın odalarını toplamalarını istiyorsak, onlarla gönülden bir bağ kurmasını bilmeli ve yaptırmak istediklerimizi ondan sonra yaptırmaya çalışmalıyız.

Düşünsenize bir kurumda yapılması gerekenleri  o kurumun müdürü bağırarak yaptırmaya çalışsa hangi çalışan görev ve sorumluluklarını gönüllü bir şekilde yapmak ister? Halbuki kurumdaki çalışanları ile iyi ilişkiler kurmayı beceren ve personeli ile gönülden bir bağ kurabilen idareci yaptırmak istediklerini daha kolay bir şekilde yaptırabilir.

Çocuklarımızdan bir şeyler isterken yaptığımız en önemli hata onlara emrederek yaptırmaya çalışmaktır. Oysa çocuk eğitiminde aslında en etkisiz yöntem emrederek yaptırmaya çalışmaktır.

‘Eğitim fark ettirmeden eğitmektir.’’ Diye bir söz vardır. Çocuklarımıza bir davranış kazandırmaya çalışırken onlarla öyle bir iletişim kurmalıyız ki, çocuklarımız yaptığı işi oyun oynuyorum sanmalıdır. Tabii böyle bir şey yapabilmek için de yetişkinlerin çok sabırlı ve ileri görüşlü olmaları gerekir.

Çocuklarına oda toplama alışkanlığı kazandırmaya çalışan aileler başlangıçta bu davranışı oyun tadında kazandırmaya gayret göstermeli daha sonra ise çocuklarının kendi başlarına oda toplaması konusunda yönlendirmelidir.

Aileler bu konuda çok uyanık olmalı; çocuklarının küçük bir çabasını hemen takdir ederek onlara oda toplama alışkanlığı kazandırmalıdırlar. Onların odalarını gerektiği gibi topladıklarını söylemek çocuklar üzerinde de olumlu bir etki bırakacaktır. Çocuklarımıza ‘odanı toplamıyorsun’ dersek doğal olarak toplamayacaklardır. Oysa ‘benim çocuğum odasını çok güzel toplar’ dersek çocuklarımız sırf bu kanaati boşa çıkarmamak için bile olsa odalarını toplamaya gayret edeceklerdir.

Oda toplama alışkanlığı kazandırma konusunda ailelerin dikkat etmesi gereken en önemli nokta, çocukları ile aralarındaki köprüleri atacak kadar ilişkileri germemektir. Çocuklar bazen odalarını gerektiği gibi toplarken çok yorgun oldukları günlerde toplamak istemeyebilirler. Böyle durumlarda aileler çocuklarını ille de toplayacaksın şeklinde zorlayarak aralarındaki gönül bağına zarar vermemeye gayret etmelidir.

Bu gibi durumlarda ailelerin yapması gereken en önemli hamle: ‘’Bugün benim kuzucuğum yorgun olduğu için odasını toplayamadı; ben onun yerine toplayacağım ama diğer günlerde kuzucuğum odasını kendisi toplayacak değil mi?’’ diye çocuklarına avans vermeli ve çocukların yaptıklarının yanlarına kar kalmasına müsaade etmemelidirler.

Bu yazımda çocuklarımıza oda toplama alışkanlığını kazandırma konusu üzerinde durmaya çalıştım. Başta da söylediğim gibi çocuklarımıza davranış kazandırma aşamasında yetişkinlere lazım olan ve adeta İsviçre çakısı gibi her kapıyı açabilecek olan yöntemler; çocuklarımızla sevgi temelli bir bağ kurabilmek ve onların gelişim çağlarında aramızdaki bu bağı zayıflatmamak için sabırlı davranmaktır.
Görseller: Google görseller
Çocuğun Odasını Toplamıyorsa Çocuğun Odasını Toplamıyorsa Reviewed by EĞİTİM PINARI on Kasım 27, 2018 Rating: 5

26 yorum:

  1. Çok güzel anlatmışsınız teşekkür ediyorum
    Şükür 3 evladımda bu konuda bana hiç sorun yaşatmadılar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de yorumlarınızla bana destek olduğunuz için teşekkür ederim.

      Sil
  2. Faydali bir yazi tesekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazımı beğenmeniz beni mutlu etti, ben de size teşekkür ederim.

      Sil
  3. Benim kuzucuklar odalarını toplayıp yataklarını yapıyorlardı ama şimdi koca danalar olarak odalarına hiç elleri değmiyor. Ben de pek ellemiyorum, pasak içinde yaşıyorlar. Arada odaya girip temizlersem herşeylerini karman çorman topluyorum belki bana bırakmadan toplarlar diye ama o metod da tutmadı :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sürekli olarak metodları yenilemek gerekir. Teşekkürler.

      Sil
  4. Faydalı bir yazı. Benim metod daha değişikti :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Keşke sizin uyguladığınız metodları da yazsaydınız, insanlara belki faydası olabilirdi. Bundan sonraki yorumlarınızı daha detaylı yazmanızı bekleriz. Teşekkürler.

      Sil
    2. Bununla ilgili blogda detaylı bir yazı yazmayı düşünüyorum. Yorumla anlatılacak kadar kısa değil o yüzden yazmadım. :)

      Sil
    3. Teşekkür ederim. Yazınızı sabırsızlıkla bekliyorum. Yazılarınız çok güzel.

      Sil
  5. Evet olumlu cümleler kurmak çok önemli. Bu olumlu cümleler bir süre sonra çocukların bilinçaltına yerleşerek, onların gerekenleri kendiliğinden yapmalarını, iyi alışkanlıklar kazanmalarını sağlıyor. Gerçekten de yararlı bir konuya değinmişsiniz. Teşekkürler. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de yorumlarınızla bana destek olduğunuz için teşekkür ederim.

      Sil
  6. etkinliğe katılmak için bakın etkinlik yazım var ya o yazının sonunda bir not var onu okuyun. sonra yorumlarda kelebek etkisi, neşeli süs evim, esra bayındır arkadaşlarımızın yorumlarını okuyun. katılmak için o arkadaşların bloglarına gidin yazılarını okuyun, etkinlikteki listedeki her bir arkadaşa gidip bloglarına üye olun, sonra hepsine yorum yapın, ben de katıldım, deyin. hepsi size de gelecek üye olacak. siz de bu etkinlik yazısını yazarsınız. yeni arkadaşlarımız gelir size üye olurlar, siz de onlara üye olursunuz, böylece aramızda olursunuz işte. bakın üstte dert anası gülhanın blogundan da bakabilirsiniz, ona da danışabilirsiniz.

    YanıtlaSil
  7. Bizim çocuklarda odalarını toplamıyorlar. Paylaşımınız için teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de okuma zahmetinde bulunduğunuz için size teşekkür ederim.

      Sil
  8. Biz hep beraber topluyoruz bakalım sonumuz nereye varacak?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler Recep Bey, size güzel günler temenni ederim.

      Sil
  9. Ebeveynler için gerçekten çok bilgilendirici ve güzel bir yazı yazmışsınız.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim. İnşallah insanlara bir faydası dokunur.

      Sil
  10. Güzel bir yazı, teşekkürler.

    YanıtlaSil
  11. Hocam genelde çocuklar odasını toplamıyor faydalı bir yazı olmuş.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorum için çok teşekkürler. Umarım faydalı bir yazı olmuştur.

      Sil
  12. Benim kızında toplamazdı ama şimdi anaokulunda öğretmeni öğrettiği için sağolsun çok güzel topluyor hatta kardesi dagitinca kızıyor yapma diye.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne mutlu size çocuğunuz önemli bir davranışı yaşantısına katmış durumda.

      Sil

Tüm hakları fatih pınar'a aittir.. Blogger tarafından desteklenmektedir.